Markkinointiviestintästrategia Kotipalvelu Kamomillalle
Päivänsalo, Veera (2024)
Päivänsalo, Veera
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on 
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024111828612
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024111828612
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö käsittelee pienyrityksen markkinointiviestintää ja markkinointiviestintästrategian luomista. Työn tavoitteena oli luoda toimeksiantajalle markkinointiviestintästrategia. Toimeksiantaja on ikäihmisten kotipalveluita tuottava Kotipalvelu Kamomilla, joka on yrityksen Kuntouttava kotipalvelu & fysioterapia Kunnon Päivät Oy aputoiminimi. Kotipalvelu Kamomilla tuottaa asiakkailleen kotiin muun muassa siivousta, kotiapua, kotihoidon palveluita sekä seuranpitoa. Opinnäytetyön aihe syntyi toimeksiantajan aidosta tarpeesta markkinointiviestintästrategialle. Työ toteutettiin kokonaisuudessaan syksyn 2024 aikana. 
Tietoperusta käsittelee erilaisia elementtejä, joita yritys voi sisällyttää markkinointiviestintästrategiaansa. Yrityksen lähtötilanne ja tavoitteet vaikuttavat siihen minkälaisen markkinointiviestintästrategian se tarvitsee ja mitä elementtejä sen tulisi sisältää. Vaikka jokainen markkinointiviestintästrategia on yksilöllinen, kaikille strategioille yhteisiä tärkeitä elementtejä ovat muun muassa kohderyhmä ja tavoitteet, jotka ohjaavat osaltaan muun strategian rakentumista.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi markkinointiviestintästrategia Kotipalvelu Kamomillalle. Strategia luotiin yhteistyössä toimeksiantajan kanssa, ja se perustuu luotettavista lähteistä koostuvaan laajaan aineistoon sekä toimeksiantajan haastatteluihin. Strategiaa tehtäessä hyödynnettiin erilaisia analyysejä, kuten kilpailija- ja SWOT-analyysiä. Strategia luotiin Canva-sovelluksella, sillä se haluttiin tehdä helposti ymmärrettävään ja hyödynnettävään visuaaliseen muotoon.
Valmis strategia on heti hyödynnettävissä, ja siinä on huomioitu kaikki toimeksiantajan kannalta olennaiset markkinointiviestinnän elementit. Strategian avulla toimeksiantajan on mahdollista tehdä suunnitelmallista, yhtenäistä ja tavoitteita saavuttavaa markkinointiviestintää. Tämän opinnäytetyön tuotoksena syntyneen strategian voidaan ajatella olevan pohja kaikelle toimeksiantajan markkinoinnille, sillä strategiassa on määritelty toimeksiantajan markkinointiviestintää isossa kuvassa. Päivittäisen markkinointiviestinnän aloittamiseksi toimeksiantajan olisi hyvä luoda strategian pohjalta vielä käytännön suunnitelmia, kuten sosiaalisen median suunnitelma tai sisältösuunnitelma.
Tietoperusta käsittelee erilaisia elementtejä, joita yritys voi sisällyttää markkinointiviestintästrategiaansa. Yrityksen lähtötilanne ja tavoitteet vaikuttavat siihen minkälaisen markkinointiviestintästrategian se tarvitsee ja mitä elementtejä sen tulisi sisältää. Vaikka jokainen markkinointiviestintästrategia on yksilöllinen, kaikille strategioille yhteisiä tärkeitä elementtejä ovat muun muassa kohderyhmä ja tavoitteet, jotka ohjaavat osaltaan muun strategian rakentumista.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi markkinointiviestintästrategia Kotipalvelu Kamomillalle. Strategia luotiin yhteistyössä toimeksiantajan kanssa, ja se perustuu luotettavista lähteistä koostuvaan laajaan aineistoon sekä toimeksiantajan haastatteluihin. Strategiaa tehtäessä hyödynnettiin erilaisia analyysejä, kuten kilpailija- ja SWOT-analyysiä. Strategia luotiin Canva-sovelluksella, sillä se haluttiin tehdä helposti ymmärrettävään ja hyödynnettävään visuaaliseen muotoon.
Valmis strategia on heti hyödynnettävissä, ja siinä on huomioitu kaikki toimeksiantajan kannalta olennaiset markkinointiviestinnän elementit. Strategian avulla toimeksiantajan on mahdollista tehdä suunnitelmallista, yhtenäistä ja tavoitteita saavuttavaa markkinointiviestintää. Tämän opinnäytetyön tuotoksena syntyneen strategian voidaan ajatella olevan pohja kaikelle toimeksiantajan markkinoinnille, sillä strategiassa on määritelty toimeksiantajan markkinointiviestintää isossa kuvassa. Päivittäisen markkinointiviestinnän aloittamiseksi toimeksiantajan olisi hyvä luoda strategian pohjalta vielä käytännön suunnitelmia, kuten sosiaalisen median suunnitelma tai sisältösuunnitelma.
