Palvelumuotoilun opas aloittaville pienyrittäjille hyödyntäen hääkuvauspalvelua esimerkkinä.
Lorenzo Ruiz, Alejandro (2024)
Lorenzo Ruiz, Alejandro
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024111828643
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024111828643
Tiivistelmä
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä tarkastellaan palvelusuunnittelun periaatteiden käytännön soveltamista pienyrityksille keskittyen hääkuvaukseen käytännön esimerkkinä. Itsenäisten palveluntarjoajien haasteena on usein, että yrittäjä joutuu hallitsemaan yksin suurimman osaa eri palvelurooleista, kuten markkinointia, myyntiä ja asiakaspalvelua, oman ydinosaamisensa lisäksi.
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö keskittyy keskeisiin palvelumuotoilukonsepteihin. Palvelusuunnittelu auttaa ymmärtämään käyttäjien tarpeita ja liiketoiminnan vaatimuksia, mikä johtaa ihmiskeskeisten työkalujen luomiseen ja palvelun asteittaiseen parantamiseen. Prototyyppien tekemiseen liittyy iteratiivista suunnittelua ja jalostusta sekä laadullisia että kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä käyttäen. Palvelupolkukartat visualisoivat asiakaspolun korostaen tunteita ja käyttäytymistä jokaisessa vaiheessa. Käyttäjäpersoonat, eri asiakassegmenttejä edustavat kuvitteelliset hahmot, auttavat ymmärtämään asiakkaiden toiveita, tarpeita ja kipukohtia.
Yhdistämällä kvantitatiivisen data-analyysin ja autoetnografisen tutkimuksen esitetään esimerkki palvelupolun ja palvelukäyttäjän tunnistamisesta. Näiden oivallusten ymmärtäminen ja käsitteleminen antaa palveluntarjoajille mahdollisuuden luoda houkuttelevampia ja tehokkaampia palveluita.
Tämä opinnäytetyön lopullinen tuotos on käytännön opas palvelusuunnitteluun, hyödyntäen tekijän yrittäjäkokemusta ja vakiintunutta palvelumuotoiluteoriaa. Opas on suunnattu aloitteleville yksityisyrittäjille ja freelancereille, jotka haluavat parantaa palvelutarjontaansa. Ymmärtämällä asiakaspersoonaa ja kartoittamalla asiakaspolkuja pienyritykset voivat parantaa palveluitaan, lisätä asiakastyytyväisyyttä ja saavuttaa suurempaa menestystä liiketoiminnassaan.
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö keskittyy keskeisiin palvelumuotoilukonsepteihin. Palvelusuunnittelu auttaa ymmärtämään käyttäjien tarpeita ja liiketoiminnan vaatimuksia, mikä johtaa ihmiskeskeisten työkalujen luomiseen ja palvelun asteittaiseen parantamiseen. Prototyyppien tekemiseen liittyy iteratiivista suunnittelua ja jalostusta sekä laadullisia että kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä käyttäen. Palvelupolkukartat visualisoivat asiakaspolun korostaen tunteita ja käyttäytymistä jokaisessa vaiheessa. Käyttäjäpersoonat, eri asiakassegmenttejä edustavat kuvitteelliset hahmot, auttavat ymmärtämään asiakkaiden toiveita, tarpeita ja kipukohtia.
Yhdistämällä kvantitatiivisen data-analyysin ja autoetnografisen tutkimuksen esitetään esimerkki palvelupolun ja palvelukäyttäjän tunnistamisesta. Näiden oivallusten ymmärtäminen ja käsitteleminen antaa palveluntarjoajille mahdollisuuden luoda houkuttelevampia ja tehokkaampia palveluita.
Tämä opinnäytetyön lopullinen tuotos on käytännön opas palvelusuunnitteluun, hyödyntäen tekijän yrittäjäkokemusta ja vakiintunutta palvelumuotoiluteoriaa. Opas on suunnattu aloitteleville yksityisyrittäjille ja freelancereille, jotka haluavat parantaa palvelutarjontaansa. Ymmärtämällä asiakaspersoonaa ja kartoittamalla asiakaspolkuja pienyritykset voivat parantaa palveluitaan, lisätä asiakastyytyväisyyttä ja saavuttaa suurempaa menestystä liiketoiminnassaan.