Myynnin tunnuslukujen käyttö suoramyynnin johtamisessa
Bjerregård Madsen, Nicholas (2024)
Bjerregård Madsen, Nicholas
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024111828659
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024111828659
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on tehty suoramyynnin johtamiseen. Opinnäytetyötä voidaan käyttää missä tahansa suoramyyntiorganisaatiossa, mutta sen lisäksi sitä voidaan käyttää lähes missä tahansa, myyntiä tekevässä yrityksessä. Tunnus luvut, joita opinnäytetyössä käsitellään, ovat yleisesti käytössä olevia seurantalukuja, mutta niitä voidaan mukautellen käyttää myös muussa kuin suoramyynnissä.
Työelämän ja johtamisen murros on pakottanut esihenkilöt muuttamaan toimintaansa, siihen verrattuna, miten aikaisemmin on tehty. Valmentava johtaminen on noussut vahvasti puheisiin ja on varmasti yksi suurimmista trendisanoista. Lähes jokainen työntekijä tarvitsee erilaisen lähestymisen, siihen miten juuri häntä johdetaan ja ohjataan. Tunnusluvut ovat tässä äärimmäisen hyvä apuväline, kun tietää miten niitä käyttää.
Myyjälle asetetut tavoitteet tai myyjän itselleen asettamat tavoitteet vaikuttavat paljon siihen mitä seurataan ja miten seurataan. Myyjän kokemus ja missä tilanteessa myyjä on, vaikuttaa myös suuresti siihen, kuinka asioita myyjän kanssa käydään läpi valmennuksellisesti.
Opinnäytetyötä varten tehtiin sähköinen kysely, johon vastasi kuusitoista suoramyyntiä kuluttaja- asiakkaalle tehnyttä myyjää. Kyselyn perusteella seurat tavat tunnusluvut ovat melko yleisesti samat eri yrityksissä, mutta pieniä poikkeavuuksia löytyy. Enemmän poikkeavuutta löytyi siinä, miten tunnuslukuja käytettiin johtamisessa.
Työelämän ja johtamisen murros on pakottanut esihenkilöt muuttamaan toimintaansa, siihen verrattuna, miten aikaisemmin on tehty. Valmentava johtaminen on noussut vahvasti puheisiin ja on varmasti yksi suurimmista trendisanoista. Lähes jokainen työntekijä tarvitsee erilaisen lähestymisen, siihen miten juuri häntä johdetaan ja ohjataan. Tunnusluvut ovat tässä äärimmäisen hyvä apuväline, kun tietää miten niitä käyttää.
Myyjälle asetetut tavoitteet tai myyjän itselleen asettamat tavoitteet vaikuttavat paljon siihen mitä seurataan ja miten seurataan. Myyjän kokemus ja missä tilanteessa myyjä on, vaikuttaa myös suuresti siihen, kuinka asioita myyjän kanssa käydään läpi valmennuksellisesti.
Opinnäytetyötä varten tehtiin sähköinen kysely, johon vastasi kuusitoista suoramyyntiä kuluttaja- asiakkaalle tehnyttä myyjää. Kyselyn perusteella seurat tavat tunnusluvut ovat melko yleisesti samat eri yrityksissä, mutta pieniä poikkeavuuksia löytyy. Enemmän poikkeavuutta löytyi siinä, miten tunnuslukuja käytettiin johtamisessa.