Sisältöstrategia ja viestintäsuunnitelma tapahtumille
Kasari, Alisa (2024)
Kasari, Alisa
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024111828671
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024111828671
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli uudistaa yhteistyötahon järjestämien tapahtumien viestintäkokonaisuus. Tarkoituksena oli tehdä sisältöstrategia ja viestintäsuunnitelma tapahtumille, joka on räätälöity yhteistyötahon tarpeiden ja toiveiden mukaan. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Opinnäytetyön yhteistyötahona toimi Tampereen kaupunkiseudun elinkeino- ja kehitysyhtiö Business Tampere Oy. Yhteistyötaho Business Tampere Oy on julkinen, voittoa tavoittelematon yhtiö, jonka tehtävänä on muun muassa edistää investointeja Tampereen kaupunkiseudulla.
Osana opinnäytetyötä toteutettiin puolistrukturoidut laadulliset haastattelut, joiden avulla uudistettiin yhteistyötahon tapahtumien viestintäkokonaisuus. Haastatteluiden tarkoituksena oli kerätä tietoa sisältöstrategian ja viestintäsuunnitelman toteutusta varten muun muassa yhteistyötahon asiakkaista ja tapahtumien viestinnän strategisista tavoitteista sekä selvittää, mihin suuntaan yhteistyötaho haluaa, että viestintäkokonaisuutta kehitetään.
Yhteistyötaholla oli mahdollisuus kommentoida opinnäytetyön ensimmäistä versiota ja kommenttien perusteella tehtiin lopullinen sisältöstrategia ja viestintäsuunnitelma tapahtumille, joka on räätälöity yhteistyötahon tarpeiden ja toiveiden mukaan. Opinnäytetyössä sisältöstrategia on jaettu kolmeen osaan: tavoitteet ja mittarit, asiakaspersoonat ja kokemuspolut sekä kanavien roolitus ja sisällönjakelun mallit. Viestintäsuunnitelma sisältää konkreettiset keinot, miten sisältöstrategiassa määriteltyihin tavoitteisiin päästään.
Uudistetun sisältöstrategian ja viestintäsuunnitelman jalkauttaminen ja käyttöönotto ovat tärkeitä seuraavia askeleita. Käyttöönotto täytyy tehdä vähitellen ja ottaa mukaan sen kehitykseen ja toteuttamiseen koko organisaatiota myös niiden yksiköiden ulkopuolelta, ketkä eivät ole osallisena työn päivittäisessä käytössä. Opinnäytetyössä teoreettisessa pohjassa ei käsitelty kaikkia sisältöstrategian osa-alueita ja halutessaan yhteistyötaho voi syventyä jatkokehityksessä niihin ja laajentaa opinnäytetyössä tehtyä sisältöstrategiaa.
Osana opinnäytetyötä toteutettiin puolistrukturoidut laadulliset haastattelut, joiden avulla uudistettiin yhteistyötahon tapahtumien viestintäkokonaisuus. Haastatteluiden tarkoituksena oli kerätä tietoa sisältöstrategian ja viestintäsuunnitelman toteutusta varten muun muassa yhteistyötahon asiakkaista ja tapahtumien viestinnän strategisista tavoitteista sekä selvittää, mihin suuntaan yhteistyötaho haluaa, että viestintäkokonaisuutta kehitetään.
Yhteistyötaholla oli mahdollisuus kommentoida opinnäytetyön ensimmäistä versiota ja kommenttien perusteella tehtiin lopullinen sisältöstrategia ja viestintäsuunnitelma tapahtumille, joka on räätälöity yhteistyötahon tarpeiden ja toiveiden mukaan. Opinnäytetyössä sisältöstrategia on jaettu kolmeen osaan: tavoitteet ja mittarit, asiakaspersoonat ja kokemuspolut sekä kanavien roolitus ja sisällönjakelun mallit. Viestintäsuunnitelma sisältää konkreettiset keinot, miten sisältöstrategiassa määriteltyihin tavoitteisiin päästään.
Uudistetun sisältöstrategian ja viestintäsuunnitelman jalkauttaminen ja käyttöönotto ovat tärkeitä seuraavia askeleita. Käyttöönotto täytyy tehdä vähitellen ja ottaa mukaan sen kehitykseen ja toteuttamiseen koko organisaatiota myös niiden yksiköiden ulkopuolelta, ketkä eivät ole osallisena työn päivittäisessä käytössä. Opinnäytetyössä teoreettisessa pohjassa ei käsitelty kaikkia sisältöstrategian osa-alueita ja halutessaan yhteistyötaho voi syventyä jatkokehityksessä niihin ja laajentaa opinnäytetyössä tehtyä sisältöstrategiaa.