Yrityspalvelut yrityksen eri elinkaaren vaiheissa yrittäjä näkökulmasta
Sippola, Sanna (2024)
Sippola, Sanna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024111828637
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024111828637
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyönä tehdyssä tutkimuksessa tutkittiin Seinäjoen, Ilmajoen sekä Isonkyrön muodostavan työllisyysalueen yrittäjien näkemyksiä yrityspalveluista. Yritykset segmentoitiin tukemaan elinkaariteorian vaiheita. Tutkimus toteutettiin toimeksiantona Seinäjoen työllisyyspalveluiden SATE24-hankkeelle, jonka tehtävänä on valmistella työllisyysalueen uudistusta.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa tutkitaan yrityksen elinkaariteoriaa sekä siinä nousevia kriisivaiheita. Lisäksi perehdytään tämänhetkiseen yrityspalvelukenttään, palveluiden tarjoajiin sekä palveluihin, jotka tukevat elinkaariteoriassa nousseita vaiheita ja kriisejä.
Tutkimuksen tarkoituksena oli antaa toimeksiantajalle pohjatietoa uuden työllisyysalueen yrittäjien näkemyksistä sekä kokemuksista koskien yrityspalveluita. Tutkimuksen pohjalta toimeksiantaja voi kehittää yrityspalveluita vastaamaan alueen yrityksen tarpeita samalla huomioiden elinkaariteoriassa nouset yrityksen tarpeet.
Tutkimus toteutettiin niin kvalitatiivisia kuin kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä käyttäen. Haastattelut toteutettiin strukturoituina haastatteluina, joiden apuna käytettiin Webropol-lomaketta, joka tarjosi tutkimukseen myös kvantitatiivista vastausmateriaalia.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että julkisen sektorin yrityspalvelukenttä on yrittäjille vaikeasti hahmotettava. Palveluita ei tunneta, ja erityisesti rahoitus sekä rekrytointipalvelut koetaan haastaviksi ja resursseja vieviksi. Palvelun käyttöä tutkittaessa selvisi, että eniten TE-toimiston ja ELY-keskuksen sekä yksityisen palveluntarjoajan palveluita käyttivät työvoimapulasta kärsivät yritykset. Elinkeinoyhtiöiden palveluita sekä 3. sektorin palveluita puolestaan käyttivät eniten aloittavat yritykset. Verkostoitumispalveluita eniten käyttivät kasvuyritykset, kun puolestaan työvoimapulasta kärsivät yritykset eivät kokeneet palvelua tarpeelliseksi.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa tutkitaan yrityksen elinkaariteoriaa sekä siinä nousevia kriisivaiheita. Lisäksi perehdytään tämänhetkiseen yrityspalvelukenttään, palveluiden tarjoajiin sekä palveluihin, jotka tukevat elinkaariteoriassa nousseita vaiheita ja kriisejä.
Tutkimuksen tarkoituksena oli antaa toimeksiantajalle pohjatietoa uuden työllisyysalueen yrittäjien näkemyksistä sekä kokemuksista koskien yrityspalveluita. Tutkimuksen pohjalta toimeksiantaja voi kehittää yrityspalveluita vastaamaan alueen yrityksen tarpeita samalla huomioiden elinkaariteoriassa nouset yrityksen tarpeet.
Tutkimus toteutettiin niin kvalitatiivisia kuin kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä käyttäen. Haastattelut toteutettiin strukturoituina haastatteluina, joiden apuna käytettiin Webropol-lomaketta, joka tarjosi tutkimukseen myös kvantitatiivista vastausmateriaalia.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että julkisen sektorin yrityspalvelukenttä on yrittäjille vaikeasti hahmotettava. Palveluita ei tunneta, ja erityisesti rahoitus sekä rekrytointipalvelut koetaan haastaviksi ja resursseja vieviksi. Palvelun käyttöä tutkittaessa selvisi, että eniten TE-toimiston ja ELY-keskuksen sekä yksityisen palveluntarjoajan palveluita käyttivät työvoimapulasta kärsivät yritykset. Elinkeinoyhtiöiden palveluita sekä 3. sektorin palveluita puolestaan käyttivät eniten aloittavat yritykset. Verkostoitumispalveluita eniten käyttivät kasvuyritykset, kun puolestaan työvoimapulasta kärsivät yritykset eivät kokeneet palvelua tarpeelliseksi.