"Tuntuu kyllä tärkeältä, että jokasella on se työ" : Vaativaa erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden kokemuksia työllistymisestä
Kuosa, Heidi (2024)
Kuosa, Heidi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024111228011
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024111228011
Tiivistelmä
Erityistä tukea tarvitsevien työnhakijoiden työllistyminen on Suomessa vielä haasteellista sekä heikkoa. Tämän lisäksi nuorten aikuisten asema työmarkkinoilla on epävarma, ja koulutuksesta työelämään siirtyminen haastaa työllistymistä. Tämä asettaa erityistä tukea tarvitsevat nuoret aikuiset heikkoon asemaan työmarkkinoilla.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Kiipulan ammatillisen erityisoppilaitoksen opiskelijoiden kokemia haasteita työllistymiseen liittyen. Tavoitteena oli tämän myötä helpottaa opiskelijoiden työllistymistä auttamalla koulutuksen aikaisen tuen kohdentamista sitä haastaviin tekijöihin. Opinnäytetyötutkimus tehtiin yhteistyössä Kiipulan ammatillisen erityisoppilaitoksen kanssa osana Moninaisuus työyhteisössä – hanketta, joka toteutetaan yhteistyönä Kiipulasäätiön ja Kiipulan ammatillisen erityisoppilaitoksen sekä LAB-ammattikorkeakoulun välillä. Hankkeen tavoitteena on pyrkiä tukemaan erilaisten oppijoiden työmarkkinoille valmentautumista ja siirtymistä.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin yksilöllisten teemahaastatteluiden avulla. Tutkimuksen kohdejoukkona olivat neljä Kiipulan ammatillisesta erityisoppilaitoksesta loppuvuodesta 2024 valmistuvaa vaativaa erityistä tukea tarvitsevaa perustutkinto-opiskelijaa. Aineisto analysoitiin teoriapohjaisella sisällönanalyysilla.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että tutkimukseen osallistuneilla opiskelijoilla oli vahva motivaatio työllistyä ja työ koettiin merkitykselliseksi osaksi tulevaa elämää. Työllistymistä haastavina tekijöinä esille nousi kuitenkin sekä yksilön omiin valmiuksiin ja taitoihin liittyviä haasteita, kuin myös yksilön hallinnan ulko-puolisiin tekijöihin liitännäisiä työllistymistä haastavia tekijöitä kuten työnantajien tiedon puute ja asenteelliset haasteet ammatillisen erityisoppilaitoksen tutkintoa sekä erityisryhmien työllistymistä kohtaan. Oppilaitoksella ja sen tarjoamalla tuella oli oppilaille merkittävä rooli työllistymisen tukemisessa, ja erityisesti oppilaitoksen tarjoaman työhönvalmentajan rooli korostui merkityksellisenä tukena koulutuksesta työelämään siirryttäessä. The employment of job seekers with special support needs is still challenging and weak in Finland. In addition, the position of young adults in the labor market is uncertain, and the transition from education to working life poses challenges to employment. This places young adults with special support needs in a disadvantaged position in the labor market.
The purpose of the study was to investigate the employment-related challenges experienced by students at Kiipula Vocational Special Education College. The aim was to facilitate the employment of students by helping to target support during education towards the challenging factors. This thesis was conducted in collaboration with the Kiipula Vocational Special Education College as part of the 'Diversity in the Work-place' project, which is carried out in partnership between the Kiipula Foundation, the Kiipula Vocational Special Education College, and LAB University of Applied Sciences
The study was carried out as a qualitative research, and the data were collected through individual thematic interviews. The themes of the interviews were based on the concepts of employability theory. The target group of the study consisted of four students who will graduate from Kiipula Vocational Special Education College in late 2024 with demanding special support needs. The data were analyzed using theorybased content analysis.
The results of the study indicated that the participating students had a strong motivation to find employment, and work was considered a meaningful part of their future life. However, several challenges emerged that hindered employment, including both individual-related issues with skills and readiness, as well as external factors beyond the individual's control, such as employers' lack of knowledge and attitudinal barriers towards vocational special education qualifications and the employment of special groups. The educational institution and the support it provided played a significant role in the minds of the students in supporting students' employment. Particularly the role of the vocational coach standed out as a meaningfull support during the transition from education to working life.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Kiipulan ammatillisen erityisoppilaitoksen opiskelijoiden kokemia haasteita työllistymiseen liittyen. Tavoitteena oli tämän myötä helpottaa opiskelijoiden työllistymistä auttamalla koulutuksen aikaisen tuen kohdentamista sitä haastaviin tekijöihin. Opinnäytetyötutkimus tehtiin yhteistyössä Kiipulan ammatillisen erityisoppilaitoksen kanssa osana Moninaisuus työyhteisössä – hanketta, joka toteutetaan yhteistyönä Kiipulasäätiön ja Kiipulan ammatillisen erityisoppilaitoksen sekä LAB-ammattikorkeakoulun välillä. Hankkeen tavoitteena on pyrkiä tukemaan erilaisten oppijoiden työmarkkinoille valmentautumista ja siirtymistä.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin yksilöllisten teemahaastatteluiden avulla. Tutkimuksen kohdejoukkona olivat neljä Kiipulan ammatillisesta erityisoppilaitoksesta loppuvuodesta 2024 valmistuvaa vaativaa erityistä tukea tarvitsevaa perustutkinto-opiskelijaa. Aineisto analysoitiin teoriapohjaisella sisällönanalyysilla.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että tutkimukseen osallistuneilla opiskelijoilla oli vahva motivaatio työllistyä ja työ koettiin merkitykselliseksi osaksi tulevaa elämää. Työllistymistä haastavina tekijöinä esille nousi kuitenkin sekä yksilön omiin valmiuksiin ja taitoihin liittyviä haasteita, kuin myös yksilön hallinnan ulko-puolisiin tekijöihin liitännäisiä työllistymistä haastavia tekijöitä kuten työnantajien tiedon puute ja asenteelliset haasteet ammatillisen erityisoppilaitoksen tutkintoa sekä erityisryhmien työllistymistä kohtaan. Oppilaitoksella ja sen tarjoamalla tuella oli oppilaille merkittävä rooli työllistymisen tukemisessa, ja erityisesti oppilaitoksen tarjoaman työhönvalmentajan rooli korostui merkityksellisenä tukena koulutuksesta työelämään siirryttäessä.
The purpose of the study was to investigate the employment-related challenges experienced by students at Kiipula Vocational Special Education College. The aim was to facilitate the employment of students by helping to target support during education towards the challenging factors. This thesis was conducted in collaboration with the Kiipula Vocational Special Education College as part of the 'Diversity in the Work-place' project, which is carried out in partnership between the Kiipula Foundation, the Kiipula Vocational Special Education College, and LAB University of Applied Sciences
The study was carried out as a qualitative research, and the data were collected through individual thematic interviews. The themes of the interviews were based on the concepts of employability theory. The target group of the study consisted of four students who will graduate from Kiipula Vocational Special Education College in late 2024 with demanding special support needs. The data were analyzed using theorybased content analysis.
The results of the study indicated that the participating students had a strong motivation to find employment, and work was considered a meaningful part of their future life. However, several challenges emerged that hindered employment, including both individual-related issues with skills and readiness, as well as external factors beyond the individual's control, such as employers' lack of knowledge and attitudinal barriers towards vocational special education qualifications and the employment of special groups. The educational institution and the support it provided played a significant role in the minds of the students in supporting students' employment. Particularly the role of the vocational coach standed out as a meaningfull support during the transition from education to working life.