Terminaalityöntekijöiden sitoutuneisuus ja työtyytyväisyys logistiikka-alan yrityksessä
Elomaa, Antti (2024)
Elomaa, Antti
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024111628409
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024111628409
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja havaitsi laskua terminaalityöntekijöiden työmotivaatiossa ja sitoutumises-sa keväällä 2023. Toimeksiantajalla on sisälogistiikkatoimintoja lähes koko maassa ja opinnäytetyössä tutkittava henkilöstö toimii alihankkijana asiakkaan tiloissa pääkaupunkiseudulla. Toimeksiantajan toive oli saada selville kriittisimmät osa-alueet, joilla työmotivaation ja sitoutumisen tason laskua on tapahtu-nut ja syitä laskulle.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin määrällistä ja laadullista tutkimusmenetelmää yhdistelevänä työtyy-tyväisyyskyselynä, joka lähetettiin kaikille tutkimuksen kohteena olevan yksikön työntekijöille. Tutkimuk-sessa oli 15 eri kategoriaa ja tulokset jokaiselle kategorialle laskettiin NPS-pisteinä, eli suositteluindeksinä. Teoriapohjana käytettiin laajasti työhyvinvoinnin, työmotivaation, johtamisen ja työtyytyväisyyden kirjalli-suutta.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että yksikön työntekijät olivat kollektiivisesti tyytymättömiä työpaikalla vallitseviin oloihin. Kriittisiä osa-alueita tulosten perusteella olivat saavutukset, palkitseminen ja kasvu. Näissä kategorioissa tulosten lasku oli suurinta. Hyvällä tasolla 15 kategoriasta oli kolme kategoriaa.
Tutkimustulosten laskulle löytyi selittäviä syitä yksikössä tapahtuneista muutoksista. Näitä syitä oli mm. työmäärän kasvu ja henkilökohtaisten palkanlisien poistaminen. Myös kasvun mahdollisuuksien ja vaihte-lun puute arvioitiin olevan syynä tyytymättömyyteen ja motivaation puutteeseen. Työn tuloksia voidaan hyödyntää työmotivaatiota kohottavien keinojen löytämiseksi yksikössä.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin määrällistä ja laadullista tutkimusmenetelmää yhdistelevänä työtyy-tyväisyyskyselynä, joka lähetettiin kaikille tutkimuksen kohteena olevan yksikön työntekijöille. Tutkimuk-sessa oli 15 eri kategoriaa ja tulokset jokaiselle kategorialle laskettiin NPS-pisteinä, eli suositteluindeksinä. Teoriapohjana käytettiin laajasti työhyvinvoinnin, työmotivaation, johtamisen ja työtyytyväisyyden kirjalli-suutta.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että yksikön työntekijät olivat kollektiivisesti tyytymättömiä työpaikalla vallitseviin oloihin. Kriittisiä osa-alueita tulosten perusteella olivat saavutukset, palkitseminen ja kasvu. Näissä kategorioissa tulosten lasku oli suurinta. Hyvällä tasolla 15 kategoriasta oli kolme kategoriaa.
Tutkimustulosten laskulle löytyi selittäviä syitä yksikössä tapahtuneista muutoksista. Näitä syitä oli mm. työmäärän kasvu ja henkilökohtaisten palkanlisien poistaminen. Myös kasvun mahdollisuuksien ja vaihte-lun puute arvioitiin olevan syynä tyytymättömyyteen ja motivaation puutteeseen. Työn tuloksia voidaan hyödyntää työmotivaatiota kohottavien keinojen löytämiseksi yksikössä.