Yritysten ennakko-odotukset uuden työntekijän markkinoinnin ja viestinnän osaamisesta
Rontti, Essi (2024)
Rontti, Essi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112028908
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112028908
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa, millaista markkinoinnin ja viestinnän osaamista yritykset odottavat uudelta työntekijältä, millaista markkinoinnin ja viestinnän osaamista erityisesti arvostetaan ja millaisena tulevaisuuden markkinointi ja viestintä nähdään. Tavoitteena oli selvittää, mitä osaamista olisi tärkeä kehittää alalle halutessaan jo esimerkiksi opintojen aikana, työharjoittelun avulla tai lisäkouluttautumisella. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Marketing Finland.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta sekä puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla toteutetusta tutkimusosuudesta. Teoriaosuus käsittelee markkinoinnin ja viestinnän osaamisalueita, joitakin koulutuspolkuja Suomessa, rekrytointia sekä markkinoinnin ja viestinnän trendejä ja megatrendejä. Teemahaastatteluihin osallistui kuusi eri yritystä, joista kolme oli markkinoinnin ja viestinnän alan toimistoja ja kolme brändiyritystä, eli palvelua tai tuotetta valmistavaa yritystä. Haastattelujen avulla saatiin täydennettyä opinnäytetyön teoreettista osuutta ja luotua yleiskuva sekä markkinoinnin ja viestinnän nykytilasta että tulevaisuudesta.
Sekä haastatteluissa että teoriaosuutta tehdessä korostui, miten nopeasti markkinoinnin ja viestinnän ala muuttuu. Muutosvalmiutta tarvitaan kaikilta alan ammattilaisilta ja kouluttautuminen alalle on jatkuva prosessi myös työelämässä.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta sekä puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla toteutetusta tutkimusosuudesta. Teoriaosuus käsittelee markkinoinnin ja viestinnän osaamisalueita, joitakin koulutuspolkuja Suomessa, rekrytointia sekä markkinoinnin ja viestinnän trendejä ja megatrendejä. Teemahaastatteluihin osallistui kuusi eri yritystä, joista kolme oli markkinoinnin ja viestinnän alan toimistoja ja kolme brändiyritystä, eli palvelua tai tuotetta valmistavaa yritystä. Haastattelujen avulla saatiin täydennettyä opinnäytetyön teoreettista osuutta ja luotua yleiskuva sekä markkinoinnin ja viestinnän nykytilasta että tulevaisuudesta.
Sekä haastatteluissa että teoriaosuutta tehdessä korostui, miten nopeasti markkinoinnin ja viestinnän ala muuttuu. Muutosvalmiutta tarvitaan kaikilta alan ammattilaisilta ja kouluttautuminen alalle on jatkuva prosessi myös työelämässä.