Sosiaalisen median mainonnan vaikutus ostokäyttäytymiseen : tarkastelu vuokra-asuntomarkkinassa
Haaka, Roosa (2024)
Haaka, Roosa
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112028925
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112028925
Tiivistelmä
Sosiaalinen media ja sen tarjoama mainonta ovat nousseet keskeiseksi osaksi nykypäivän markkinointia. Nopeasti kehittyvä digitaalinen ympäristö asettaa jatkuvasti uusia vaatimuksia markkinoijille, joten syvällinen ymmärrys eri osa-alueista on välttämätöntä kilpailukyvyn säilyttämiseksi. Ostokäyttäytymisen ymmärtäminen tarjoaa tietoa, joka mahdollistaa puhuttelevamman ja tehokkaamman sisällön tuottamisen. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia sosiaalisessa mediassa esiintyvien mainoksien vaikutusta kuluttajien ostokäyttäytymiseen vuokra-asuntomarkkinassa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää uutta tietoa toimeksiantajalle, jotta he voivat kehittää sosiaalisen median markkinointi- ja mainossisältöjä. Toimeksiantajana toimi Joo Group Oy, joka tunnetaan brändinimellä Joo Kodit. Yrityksen toiminta keskittyy omistamiensa asuntojen vuokraamiseen sekä kuluttajille että yrityksille. Heidän toiminta-ajatuksensa on tarjota huoletonta vuokra-asumista.
Tutkimuskysymykset ohjasivat opinnäytetyötä vahvasti ja vastauksia pyrittiin löytämään seuraaviin kysymyksiin: Miten sosiaalisen median markkinointia ja mainontaa voidaan kehittää tehokkaammaksi? Miten hyödyntää ostokäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä markkinoinnissa ja mainonnassa? Miten sosiaalisen median mainokset vuokra-asunnoista tai vuokranantajista vaikuttavat kuluttajien käyttäytymiseen?
Tutkimusmenetelmänä käytettiin määrällistä kyselytutkimusta, jonka avulla kerättiin tietoa kuluttajien motiiveista, käyttäytymisestä ja näkemyksistä. Tulokset osoittivat, miten eri tavoin sosiaalisen median mainokset voivat vaikuttaa kuluttajien ostokäyttäytymiseen vuokra-asuntomarkkinassa. Lisäksi tulokset tarjosivat tietoa kuluttajien tarpeista sekä millaisesta sisällöstä he kiinnostuvat.
Johtopäätöksissä todettiin, että sosiaalisen median sisältöjen ja mainonnan luomisessa on tärkeää huomioida kuluttajien erilaiset asenteet, motiivit, tarpeet, mielikuvat ja odotukset. Kyselytutkimuksen pohjalta toimeksiantajalle esitettiin, miten he voivat kehittää mainoksiaan tehokkaammaksi ja puhuttelevammaksi.
Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää uutta tietoa toimeksiantajalle, jotta he voivat kehittää sosiaalisen median markkinointi- ja mainossisältöjä. Toimeksiantajana toimi Joo Group Oy, joka tunnetaan brändinimellä Joo Kodit. Yrityksen toiminta keskittyy omistamiensa asuntojen vuokraamiseen sekä kuluttajille että yrityksille. Heidän toiminta-ajatuksensa on tarjota huoletonta vuokra-asumista.
Tutkimuskysymykset ohjasivat opinnäytetyötä vahvasti ja vastauksia pyrittiin löytämään seuraaviin kysymyksiin: Miten sosiaalisen median markkinointia ja mainontaa voidaan kehittää tehokkaammaksi? Miten hyödyntää ostokäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä markkinoinnissa ja mainonnassa? Miten sosiaalisen median mainokset vuokra-asunnoista tai vuokranantajista vaikuttavat kuluttajien käyttäytymiseen?
Tutkimusmenetelmänä käytettiin määrällistä kyselytutkimusta, jonka avulla kerättiin tietoa kuluttajien motiiveista, käyttäytymisestä ja näkemyksistä. Tulokset osoittivat, miten eri tavoin sosiaalisen median mainokset voivat vaikuttaa kuluttajien ostokäyttäytymiseen vuokra-asuntomarkkinassa. Lisäksi tulokset tarjosivat tietoa kuluttajien tarpeista sekä millaisesta sisällöstä he kiinnostuvat.
Johtopäätöksissä todettiin, että sosiaalisen median sisältöjen ja mainonnan luomisessa on tärkeää huomioida kuluttajien erilaiset asenteet, motiivit, tarpeet, mielikuvat ja odotukset. Kyselytutkimuksen pohjalta toimeksiantajalle esitettiin, miten he voivat kehittää mainoksiaan tehokkaammaksi ja puhuttelevammaksi.