Rekrytointimallien kehittäminen palvelumuotoilun keinoin - tapaustutkimus Posti
Oksanen, Sanna (2024)
Oksanen, Sanna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112028938
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112028938
Tiivistelmä
Noin 17 000 henkilöä työllistävä Posti toimii Suomessa, Ruotsissa, Norjassa ja Baltian maissa. Posti on Suomessa laajasti tunnettu brändi. Myös yrityksen rekrytointiprosessi vaikuttaa merkittävästi sen brändimielikuvaan, joten hyvä ja yhtenäinen hakijakokemus on ratkaisevan tärkeää.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda Postille yhdenmukaiset rekrytointimallit tuotannon työntekijöiden rekrytointiin, jotka varmistavat yhdenmukaisen hakijakokemuksen, ja arvioida palvelumuotoilun menetelmien soveltuvuutta sisäisten prosessien parantamiseen. Hankkeessa käytettiin palvelumuotoilun työkaluja ja prosesseja, kuten teemahaastatteluja ja työpajoja Postin rekrytointiasiantuntijoiden ja sisäisten asiakkaiden kanssa, näkemysten keräämiseksi ja uusien rekrytointimallien kehittämiseksi.
Rekrytointiprosessin visualisoinnissa ja analysoinnissa käytettiin service blueprinttejä ja sidosryhmäkarttoja, joiden avulla tunnistettiin keskeiset sidosryhmät ja niiden vuorovaikutussuhteet, jotta palvelusta saataisiin kokonaisvaltainen käsitys. Hankkeen aikana kehitettiin ja tutkittiin useita erilaisia rekrytointimalleja ja niistä kerättiin palautetta sisäisiltä asiakkailta.
Hankkeen tuloksena syntyi kaksi pääasiallista rekrytointimallia: toisessa rekrytoinnin suorittaa rekrytoiva esihenkilö rekrytointitiimin tuella ja toisessa rekrytointitiimi toteuttaa koko prosessin. Näillä malleilla pyritään varmistamaan yhtenäinen ja myönteinen hakijakokemus. Uusien rekrytointimallien onnistuneen käyttöönoton varmistamiseksi laadittiin käyttöönottosuunnitelma, johon sisältyy asiakirjojen, koulutuksen ja viestintäsuunnitelman päivittäminen.
Tutkimus osoitti, että palvelumuotoilumenetelmät ovat tehokkaita sisäisten prosessien parantamisessa, mikä tarjoaa puitteet tuleville hankkeille ja korostaa käyttäjäkeskeisen suunnittelun merkitystä organisaation tavoitteiden saavuttamisessa.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda Postille yhdenmukaiset rekrytointimallit tuotannon työntekijöiden rekrytointiin, jotka varmistavat yhdenmukaisen hakijakokemuksen, ja arvioida palvelumuotoilun menetelmien soveltuvuutta sisäisten prosessien parantamiseen. Hankkeessa käytettiin palvelumuotoilun työkaluja ja prosesseja, kuten teemahaastatteluja ja työpajoja Postin rekrytointiasiantuntijoiden ja sisäisten asiakkaiden kanssa, näkemysten keräämiseksi ja uusien rekrytointimallien kehittämiseksi.
Rekrytointiprosessin visualisoinnissa ja analysoinnissa käytettiin service blueprinttejä ja sidosryhmäkarttoja, joiden avulla tunnistettiin keskeiset sidosryhmät ja niiden vuorovaikutussuhteet, jotta palvelusta saataisiin kokonaisvaltainen käsitys. Hankkeen aikana kehitettiin ja tutkittiin useita erilaisia rekrytointimalleja ja niistä kerättiin palautetta sisäisiltä asiakkailta.
Hankkeen tuloksena syntyi kaksi pääasiallista rekrytointimallia: toisessa rekrytoinnin suorittaa rekrytoiva esihenkilö rekrytointitiimin tuella ja toisessa rekrytointitiimi toteuttaa koko prosessin. Näillä malleilla pyritään varmistamaan yhtenäinen ja myönteinen hakijakokemus. Uusien rekrytointimallien onnistuneen käyttöönoton varmistamiseksi laadittiin käyttöönottosuunnitelma, johon sisältyy asiakirjojen, koulutuksen ja viestintäsuunnitelman päivittäminen.
Tutkimus osoitti, että palvelumuotoilumenetelmät ovat tehokkaita sisäisten prosessien parantamisessa, mikä tarjoaa puitteet tuleville hankkeille ja korostaa käyttäjäkeskeisen suunnittelun merkitystä organisaation tavoitteiden saavuttamisessa.