Perehdyttämisen kehittäminen laivan myymäläosastolla
Keskitalo, Markus (2024)
Keskitalo, Markus
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112028874
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112028874
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkasteltiin laivan myymäläosaston perehdyttämisen tasoa, sen tasalaatuisuutta ja toimivuutta. Perehdyttäminen vaatii työnantajalta, esihenkilöltä ja tiimin jäseniltä pitkäjänteistä sitoutumista, ennakoivaa suunnittelua ja johdonmukaista toteutusta. Uuden työntekijän sitouttaminen tiimin jäseneksi ja yhteisiin toimintatapoihin heti työsuhteen alkuvaiheessa ovat keskeisessä asemassa pohdittaessa tuloksellista ja kattavaa perehdyttämistä. Perehdyttämisen tasolla ja sitä kautta työnantajamielikuvalla on merkittävä rooli kilpailtaessa ammattitaitoisesta ja osaavasta henkilökunnasta. Kun työsuhteen alkutaival toimii suunnitelmallisesti ja tehokkaasti, on hyvällä perehdyttämisellä merkitystä myös yrityksen kannattavuuteen ja tulokseen.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Tallink Silja Oy, ja varsinainen opinnäytetyö ja siihen liittyvä tutkimus toteutettiin matkustaja-alus Baltic Princessin myymäläosastolla. Laivan myymäläosastolla perehdyttämistä on vuosien varrella kehitetty ja viety eteenpäin, mutta osittain yhtenäiset toimintatavat puuttuvat laadukkaan ja tarkoituksenmukaisen perehdyttämisen varmistamiseksi. Perehdyttämisen kehittäminen on kirjattu myös myymäläosaston kehittämissuunnitelmaan vuonna 2024 ja sen kehittämiselle nähdään tarve myös esihenkilön näkökulmasta.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena opinnäytetyönä ja sillä haettiin vastausta perehdyttämisen tasoon ja mahdollisiin kehityskohteisiin. Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin teemahaastattelun keinoin ja haastateltaviksi valikoitui otos henkilöitä, jotka ovat aloittaneet myymäläosastolla uusina työntekijöinä viimeisen kahden vuoden aikana. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää näiden uutena aloittaneiden työntekijöiden kokemuksia perehdyttämisen tasosta nykyisellään ja saada tietoa tarvittavista kehityskohteista perehdyttämisprosessiin liittyen, joiden pohjalta muodostettiin perehdyttämisen apuvälineeksi tarkistuslista.
Opinnäytetyön tutkimuksen tuloksena ja johtopäätöksenä voidaan todeta, että työntekijän saama informaatio työsuhteen alussa, vastaanotto laivalla ja ensimmäisten päivien perehdyttäminen on toiminut nykyisellään hyvällä tasolla. Sen sijaan syvempi perehdyttäminen erilaisiin myymälässä esiintyviin työtehtäviin ja päivittäisiin rutiineihin, sekä viestintään osastolla tulee kiinnittää jatkossa enemmän huomiota perehdyttämisen osalta.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Tallink Silja Oy, ja varsinainen opinnäytetyö ja siihen liittyvä tutkimus toteutettiin matkustaja-alus Baltic Princessin myymäläosastolla. Laivan myymäläosastolla perehdyttämistä on vuosien varrella kehitetty ja viety eteenpäin, mutta osittain yhtenäiset toimintatavat puuttuvat laadukkaan ja tarkoituksenmukaisen perehdyttämisen varmistamiseksi. Perehdyttämisen kehittäminen on kirjattu myös myymäläosaston kehittämissuunnitelmaan vuonna 2024 ja sen kehittämiselle nähdään tarve myös esihenkilön näkökulmasta.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena opinnäytetyönä ja sillä haettiin vastausta perehdyttämisen tasoon ja mahdollisiin kehityskohteisiin. Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin teemahaastattelun keinoin ja haastateltaviksi valikoitui otos henkilöitä, jotka ovat aloittaneet myymäläosastolla uusina työntekijöinä viimeisen kahden vuoden aikana. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää näiden uutena aloittaneiden työntekijöiden kokemuksia perehdyttämisen tasosta nykyisellään ja saada tietoa tarvittavista kehityskohteista perehdyttämisprosessiin liittyen, joiden pohjalta muodostettiin perehdyttämisen apuvälineeksi tarkistuslista.
Opinnäytetyön tutkimuksen tuloksena ja johtopäätöksenä voidaan todeta, että työntekijän saama informaatio työsuhteen alussa, vastaanotto laivalla ja ensimmäisten päivien perehdyttäminen on toiminut nykyisellään hyvällä tasolla. Sen sijaan syvempi perehdyttäminen erilaisiin myymälässä esiintyviin työtehtäviin ja päivittäisiin rutiineihin, sekä viestintään osastolla tulee kiinnittää jatkossa enemmän huomiota perehdyttämisen osalta.