Sähkötekniikan oppimisympäristön suunnittelu
Ventola, Aleksi (2024)
Ventola, Aleksi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112029047
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112029047
Tiivistelmä
Sähkötekniikan ammattikorkeakouluopiskelijoiden lähtötasoissa on huomattavia eroja. Opiskelijoiden vaihtelevien lähtötasojen vuoksi opiskelijoiden on tärkeää päästä syventämään teoriaopintojaan työskentelemällä monipuolisesti käytännössä. Työskentely käytännön työtehtävissä havainnollistaa sähkötekniikan komponenttien ja laitteistojen ymmärrystä ja kehittää opiskelijan kykyä työskennellä insinööritehtävissä sähkötekniikan parissa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda sähkösuunnitelmat Tampereen ammattikorkeakoulun sähkötekniikan laboratorioon sijoitettavalle oppimisympäristölle. Oppimisympäristössä opiskelijoilla on mahdollisuus tutustua sähkötekniikan komponentteihin ja laitteisiin sekä tehdä sähköasennuksia turvallisesti. Oppimisympäristössä opiskelijat pääsevät tekemään käyttöönottomittauksia ja käytännön kokeita sähkölaitteistossa tekemilleen sähköasennuksille. Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Tampereen ammattikorkeakoulu.
Työn teoriaosuudessa perehdyttiin opetuskäyttöisen sähkötekniikan laboratorion turvallisen työskentelyn kannalta huomioitaviin tekijöihin, määräyksiin ja oppimisympäristössä olevien asennusalueiden suojaukseen. Lisäksi työssä perehdyttiin sähköteknisen jakelujärjestelmän mitoituslaskelmiin. Merkittävimpiä työssä käytettyjä lähteitä olivat alan kirjalliset standardit ja kortistot.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi oppimisympäristölle määritellyt työalueet ja sähkötekniset suunnitelmat työalueiden toteutukseen. Työn lopullisia tuloksia voidaan tulkita vasta oppimisympäristön toteutusvaiheen valmistuttua. Oppimisympäristön toteutusvaiheen jälkeen voidaan arvioida suunnitelmien onnistuminen ja toteutuminen.
Oppimisympäristössä käytettävien sähkölaitteiden ja kalusteiden liittimet ja liitokset altistuvat kovalle rasitukselle uudelleen tehtävissä asennuksissa ja asennuksien purkutöissä. Oppimisympäristön sähkölaitteistoille tulisi harkita huoltosuunnitelmaa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda sähkösuunnitelmat Tampereen ammattikorkeakoulun sähkötekniikan laboratorioon sijoitettavalle oppimisympäristölle. Oppimisympäristössä opiskelijoilla on mahdollisuus tutustua sähkötekniikan komponentteihin ja laitteisiin sekä tehdä sähköasennuksia turvallisesti. Oppimisympäristössä opiskelijat pääsevät tekemään käyttöönottomittauksia ja käytännön kokeita sähkölaitteistossa tekemilleen sähköasennuksille. Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Tampereen ammattikorkeakoulu.
Työn teoriaosuudessa perehdyttiin opetuskäyttöisen sähkötekniikan laboratorion turvallisen työskentelyn kannalta huomioitaviin tekijöihin, määräyksiin ja oppimisympäristössä olevien asennusalueiden suojaukseen. Lisäksi työssä perehdyttiin sähköteknisen jakelujärjestelmän mitoituslaskelmiin. Merkittävimpiä työssä käytettyjä lähteitä olivat alan kirjalliset standardit ja kortistot.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi oppimisympäristölle määritellyt työalueet ja sähkötekniset suunnitelmat työalueiden toteutukseen. Työn lopullisia tuloksia voidaan tulkita vasta oppimisympäristön toteutusvaiheen valmistuttua. Oppimisympäristön toteutusvaiheen jälkeen voidaan arvioida suunnitelmien onnistuminen ja toteutuminen.
Oppimisympäristössä käytettävien sähkölaitteiden ja kalusteiden liittimet ja liitokset altistuvat kovalle rasitukselle uudelleen tehtävissä asennuksissa ja asennuksien purkutöissä. Oppimisympäristön sähkölaitteistoille tulisi harkita huoltosuunnitelmaa.