Haasteiden hallinta kotisairaalan digitalisaatiossa: esihenkilöiden näkemykset ja muutosjohtamisen käytännöt
Rantanen, Jaana; Nurk, Igor (2024)
Rantanen, Jaana
Nurk, Igor
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112129074
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112129074
Tiivistelmä
Digitalisaatio terveydenhuollossa tarkoittaa fyysisten prosessien ja palveluiden siirtämistä digitaaliseksi. Suomessa tämä kehitys on erityisen tärkeää ja priorisoitua sosiaali- ja terveydenhuollossa. Tavoitteena on parantaa diagnostiikkaa, ennaltaehkäistä sairauksia ja hallita resursseja tehokkaasti.
Kotisairaaloiden siirtyessä digitaalisiin palveluihin johdon tuki on oleellista. Muutokseen valmistautuminen vaatii tavoitteellista muutosjohtamista, ja nykyterveydenhuollolle on tyypillistä jatkuva muutosten virta. Esihenkilöiden on tärkeää ymmärtää yksilölliset reaktiot muutokseen, sillä henkilöstö toimii itsenäisesti ja tiimeissä. Koska digitaalisten palvelujen käyttö on vielä alkuvaiheessa kotisairaaloissa, haluttiin kerätä syvällisempää tietoa esihenkilöiden odotuksista digitaaliseen siirtymään liittyen.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kerätä tietoa kotisairaaloiden odotuksista digitaalisten palvelujen mahdollisista käyttöönottovaikutuksista. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa kotisairaaloiden esihenkilöille, jota voidaan hyödyntää kotisairaaloiden digitalisaation siirtymisen yhteydessä muutosjohtamisen näkökulmasta. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena neljältä hyvinvointialueelta kerätyllä aineistolla, joka analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Tutkimuksen johtopäätökset ovat, että digitalisaation odotetaan tuovan merkittäviä etuja, erityisesti etäpalveluiden käyttöönotossa. Se parantaa kustannustehokkuutta ja palveluiden saavutettavuutta harvaan asutuilla alueilla. Etäpalvelut vähentävät tarpeettomia käyntejä ja parantavat resurssien käytön tehokkuutta. Haasteina ovat kuitenkin järjestelmien käytettävyys ja tietoturva. Onnistunut siirtymä vaatii vahvaa muutosjohtamista, johon kuuluvat ajankohtainen viestintä, läpinäkyvyys ja työntekijöiden aktiivinen osallistaminen.
Kotisairaaloiden siirtyessä digitaalisiin palveluihin johdon tuki on oleellista. Muutokseen valmistautuminen vaatii tavoitteellista muutosjohtamista, ja nykyterveydenhuollolle on tyypillistä jatkuva muutosten virta. Esihenkilöiden on tärkeää ymmärtää yksilölliset reaktiot muutokseen, sillä henkilöstö toimii itsenäisesti ja tiimeissä. Koska digitaalisten palvelujen käyttö on vielä alkuvaiheessa kotisairaaloissa, haluttiin kerätä syvällisempää tietoa esihenkilöiden odotuksista digitaaliseen siirtymään liittyen.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kerätä tietoa kotisairaaloiden odotuksista digitaalisten palvelujen mahdollisista käyttöönottovaikutuksista. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa kotisairaaloiden esihenkilöille, jota voidaan hyödyntää kotisairaaloiden digitalisaation siirtymisen yhteydessä muutosjohtamisen näkökulmasta. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena neljältä hyvinvointialueelta kerätyllä aineistolla, joka analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Tutkimuksen johtopäätökset ovat, että digitalisaation odotetaan tuovan merkittäviä etuja, erityisesti etäpalveluiden käyttöönotossa. Se parantaa kustannustehokkuutta ja palveluiden saavutettavuutta harvaan asutuilla alueilla. Etäpalvelut vähentävät tarpeettomia käyntejä ja parantavat resurssien käytön tehokkuutta. Haasteina ovat kuitenkin järjestelmien käytettävyys ja tietoturva. Onnistunut siirtymä vaatii vahvaa muutosjohtamista, johon kuuluvat ajankohtainen viestintä, läpinäkyvyys ja työntekijöiden aktiivinen osallistaminen.