Sosiaalisten sääntöjen ymmärtäminen ja harjoittelu : opas autismikirjon henkilöiden ja ohjaajien tueksi
Cavén, Marianna; Ismälä, Noora (2024)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Cavén, Marianna
Ismälä, Noora
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112028983
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112028983
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää selkokielinen opas autismikirjon henkilöille, keskittyen sosiaalisten sääntöjen ymmärtämiseen ja niissä esiintyvien haastavien tilanteiden hallintaan. Työ toteutettiin Autismisäätiön toimeksiannosta ja sen taustalla oli säätiön yksikössä havaittu tarve selkeälle materiaalille, jota voisi käyttää tukena autismikirjon asiakkaiden haastavan käyttäytymisen käsittelemisessä asiakkaan kanssa. Työn tavoitteena oli vahvistaa näiden henkilöiden ymmärrystä sosiaalisista tilanteista ja näin parantaa heidän vuorovaikutustaitojaan ja sosiaalista osallisuuttaan.
Opinnäytetyö ei sisältänyt tutkimuksellista osuutta, vaan se toteutettiin kehittämistyönä, jossa hyödynnettiin kokouksia sekä yhteistyötä toimeksiantajan kanssa. Kehittämistyön aikana käytiin läpi oppaan suunnittelu ja laatiminen, ja sen sisällössä otettiin huomioon selkokielen vaatimukset sekä autismikirjon henkilöiden tarpeet. Prosessin vaiheissa kiinnitettiin huomiota myös eettisiin kysymyksiin ja luotettavuuteen, jotta tuotos vastaisi sekä käyttäjien että ammattilaisten tarpeita.
Kehittämistyön lopputuloksena syntyi selkokielinen opas, joka tarjoaa selkeitä ohjeita ja tukee autismikirjon henkilöitä sosiaalisten tilanteiden ymmärtämisessä ja haastavien tilanteiden hallinnassa. Opas on tarkoitettu käytettäväksi ohjaajien tai läheisten apuvälineenä. Oppaan avulla on mahdollisuus edistää autismikirjon henkilöiden osallisuutta ja itsetuntemusta heidän kohdatessaan erilaisia sosiaalisia tilanteita.
Opinnäytetyö ei sisältänyt tutkimuksellista osuutta, vaan se toteutettiin kehittämistyönä, jossa hyödynnettiin kokouksia sekä yhteistyötä toimeksiantajan kanssa. Kehittämistyön aikana käytiin läpi oppaan suunnittelu ja laatiminen, ja sen sisällössä otettiin huomioon selkokielen vaatimukset sekä autismikirjon henkilöiden tarpeet. Prosessin vaiheissa kiinnitettiin huomiota myös eettisiin kysymyksiin ja luotettavuuteen, jotta tuotos vastaisi sekä käyttäjien että ammattilaisten tarpeita.
Kehittämistyön lopputuloksena syntyi selkokielinen opas, joka tarjoaa selkeitä ohjeita ja tukee autismikirjon henkilöitä sosiaalisten tilanteiden ymmärtämisessä ja haastavien tilanteiden hallinnassa. Opas on tarkoitettu käytettäväksi ohjaajien tai läheisten apuvälineenä. Oppaan avulla on mahdollisuus edistää autismikirjon henkilöiden osallisuutta ja itsetuntemusta heidän kohdatessaan erilaisia sosiaalisia tilanteita.