Uusien verkkosivujen suunnitelma Locotech Oy:lle
Launonen, Mette (2024)
Launonen, Mette
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112129102
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112129102
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön aiheena oli luoda uusien verkkosivujen suunnitelma Locotech Oy:lle. Toimeksiantaja, Locotech Oy, on suomalainen tietoturva-alan yritys. Locotech Oy:n verkkosivut eivät enää palvelleet heidän tarpeitaan, eivätkä tuoneet haluttua lisäarvoa yritykselle.
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda suunnitelma uusista verkkosivuista, jotka ovat modernit, käyttäjäystävälliset, informatiiviset ja brändin imagoa vahvistavat verkkosivut, joista olisi hyötyä liiketoiminnan kasvattamisessa, kilpailijoista erottumisessa ja näkyvyyden parantamisessa.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin verkkosivujen tärkeyttä ja, mitä lisäarvoa ne yritykselle tuovat. Tämän lisäksi teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin laadukkaiden verkkosivujen rakennuselementtejä ja perustaa. Teoreettinen viitekehys on esitetty neljässä pääluvussa. Ensimmäisessä pääluvussa kerrotaan markkinointiviestinnästä osana yrityksen markkinointiviestintää. Seuraavassa luvussa syvennytään laadukkaiden verkkosivujen merkitykseen ja perustaan. Jatkumona tästä siirrytään verkkosivujen suunnittelun työkaluihin ja lopuksi verkkosivujen visuaalisiin elementteihin.
Opinnäytetyön tutkimuksellinen osa puolestaan pitää sisällään Benchmarking-analyysin, jossa vertaillaan kolmen Locotech Oy:n kilpailijayrityksen tai saman toimialan yrityksien verkkosivuja ja niiden ratkaisuja. Analyysin tarkoituksena oli poimia ideoita Locotech Oy:n verkkosivujen suunnitelmaan.
Opinnäytetyön viimeisessä osassa koottiin yhteen verkkosivujen suunnitelma. Työn tuloksena syntyivät ohjenuorat, joiden avulla verkkosivut on helppo teettää ulkopuolisella yrityksellä, mutta varmistaen sen, että Locotech Oy:n toiveet ja brändin visuaalinen ilme huomioidaan. Tehdyn suunnitelman avulla uusille verkkosivuille saadaan luotua haluttua lisäarvoa ja työn tavoitteet täytettyä.
Opinnäytetyöprosessi alkoi elokuussa 2024 ja valmistui marraskuussa 2024.
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda suunnitelma uusista verkkosivuista, jotka ovat modernit, käyttäjäystävälliset, informatiiviset ja brändin imagoa vahvistavat verkkosivut, joista olisi hyötyä liiketoiminnan kasvattamisessa, kilpailijoista erottumisessa ja näkyvyyden parantamisessa.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin verkkosivujen tärkeyttä ja, mitä lisäarvoa ne yritykselle tuovat. Tämän lisäksi teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin laadukkaiden verkkosivujen rakennuselementtejä ja perustaa. Teoreettinen viitekehys on esitetty neljässä pääluvussa. Ensimmäisessä pääluvussa kerrotaan markkinointiviestinnästä osana yrityksen markkinointiviestintää. Seuraavassa luvussa syvennytään laadukkaiden verkkosivujen merkitykseen ja perustaan. Jatkumona tästä siirrytään verkkosivujen suunnittelun työkaluihin ja lopuksi verkkosivujen visuaalisiin elementteihin.
Opinnäytetyön tutkimuksellinen osa puolestaan pitää sisällään Benchmarking-analyysin, jossa vertaillaan kolmen Locotech Oy:n kilpailijayrityksen tai saman toimialan yrityksien verkkosivuja ja niiden ratkaisuja. Analyysin tarkoituksena oli poimia ideoita Locotech Oy:n verkkosivujen suunnitelmaan.
Opinnäytetyön viimeisessä osassa koottiin yhteen verkkosivujen suunnitelma. Työn tuloksena syntyivät ohjenuorat, joiden avulla verkkosivut on helppo teettää ulkopuolisella yrityksellä, mutta varmistaen sen, että Locotech Oy:n toiveet ja brändin visuaalinen ilme huomioidaan. Tehdyn suunnitelman avulla uusille verkkosivuille saadaan luotua haluttua lisäarvoa ja työn tavoitteet täytettyä.
Opinnäytetyöprosessi alkoi elokuussa 2024 ja valmistui marraskuussa 2024.