Sijoitettujen nuorten näkemyksiä tulevaisuusorientaatiosta ja koulun merkityksestä huostaanoton jälkeen
Voutilainen, Anni (2015)
Voutilainen, Anni
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502051921
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502051921
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia sijoitettujen nuorten näkemyksiä tulevaisuusorientaatiosta ja koulun merkityksestä huostaanoton jälkeen. Opinnäytetyössä käsiteltiin tulevaisuusorientaatiota, maailmankuvaa ja tulevaisuuskuvaa käsitteinä, joiden avulla nuori luo omaa käsitystään tulevaisuudestaan. Myös koulunkäynnin merkitystä tarkastellaan osana opinnäytetyötä.
Tutkimuksessa on käytetty laadullisia ja määrällisiä tutkimustyyppejä. Laadittu kyselylomake koostui sekä suljetuista että avoimista kysymyksistä. Kyselylomake lähetettiin kahteen eri lastenkotiin, joista takaisin palautui yhdeksän vastausta. Vastauksissa käytettiin sisällönanalyysiä analyysimenetelmänä.
Nuorten vastaukset omaan tulevaisuuteen liittyviin kysymyksiin olivat niin positiivisia kuin negatiivisiakin. Nuorilla oli hyvin erilaisia käsityksiä siitä, mihin he päätyvät viiden vuoden kuluttua. Suurin osa nuorista näki koulun tulevaisuuden kannalta merkityksellisenä, vaikka kovin monella koulumenestys ei ole paras mahdollinen. Nuorten mielipiteet sijoituspaikasta vaihtelivat, ja osa myös kertoi kaipaavansa aikaa ennen sijoitusta. Sijoitus oli myös muuttanut joidenkin vastaajien tulevaisuudensuunnitelmia.
Nuori, joka käy huostaanoton läpi, joutuu usein miettimään elämäänsä uudelleen. Opinnäytetyö tuo esille näiden nuorten näkemyksiä sekä mielipiteitä koulusta, heidän omasta tulevaisuudestaan sekä siitä, onko koululla merkitystä tulevaisuuden kannalla. Nuorilla oli myös mahdollisuus kertoa avoimesti omista tulevaisuuden haaveistaan tai uhkakuvistaan. Nuorten kanssa tehtävässä työssä työntekijän tulisi kuunnella nuorta ja rohkaista häntä tavoittelemaan omia unelmiaan. Jatkotutkimuksena tälle työlle voisi olla tutkimus, jota varten etsittäisiin samat nuoret viiden vuoden päästä, jotta nähtäisiin, kuinka heidän elämänsä on muuttunut tänä aikana ja ovatko he päässeet tavoitteisiinsa.
Tutkimuksessa on käytetty laadullisia ja määrällisiä tutkimustyyppejä. Laadittu kyselylomake koostui sekä suljetuista että avoimista kysymyksistä. Kyselylomake lähetettiin kahteen eri lastenkotiin, joista takaisin palautui yhdeksän vastausta. Vastauksissa käytettiin sisällönanalyysiä analyysimenetelmänä.
Nuorten vastaukset omaan tulevaisuuteen liittyviin kysymyksiin olivat niin positiivisia kuin negatiivisiakin. Nuorilla oli hyvin erilaisia käsityksiä siitä, mihin he päätyvät viiden vuoden kuluttua. Suurin osa nuorista näki koulun tulevaisuuden kannalta merkityksellisenä, vaikka kovin monella koulumenestys ei ole paras mahdollinen. Nuorten mielipiteet sijoituspaikasta vaihtelivat, ja osa myös kertoi kaipaavansa aikaa ennen sijoitusta. Sijoitus oli myös muuttanut joidenkin vastaajien tulevaisuudensuunnitelmia.
Nuori, joka käy huostaanoton läpi, joutuu usein miettimään elämäänsä uudelleen. Opinnäytetyö tuo esille näiden nuorten näkemyksiä sekä mielipiteitä koulusta, heidän omasta tulevaisuudestaan sekä siitä, onko koululla merkitystä tulevaisuuden kannalla. Nuorilla oli myös mahdollisuus kertoa avoimesti omista tulevaisuuden haaveistaan tai uhkakuvistaan. Nuorten kanssa tehtävässä työssä työntekijän tulisi kuunnella nuorta ja rohkaista häntä tavoittelemaan omia unelmiaan. Jatkotutkimuksena tälle työlle voisi olla tutkimus, jota varten etsittäisiin samat nuoret viiden vuoden päästä, jotta nähtäisiin, kuinka heidän elämänsä on muuttunut tänä aikana ja ovatko he päässeet tavoitteisiinsa.