Palveluprosessin kehitys ravintolassa
Panula, Joonatan (2024)
Panula, Joonatan
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112129164
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112129164
Tiivistelmä
Ravintolan täytyy kehittää itseään viimeistään seinän tullessa vastaan. Lähtökohta toiminnalliseen opinnäytetyöhön oli sekä toimeksiantajayrityksen tarvitsema uusi toimintapa vastaamaan asiakaskysyntään, että oma mielenkiinto prosessia kohtaan. Tavoitteena oli luoda pienillä resursseilla toteutettava malli tukemaan lounasmyyntiä. Työn tueksi tutkittiin toimeksiantajayrityksen asiakkaiden lounaanaikaista käyttäytymistä. Tutkittu tieto toimi ideoinnin perustana. Itse kehityksessä hyödynnettiin palvelumuotoiluprosessia. Prosessin mukaisesti ideoinnin päätteeksi parhaimmat vertailtiin ja niistä valittiin yksi toimenpidemalli toteutettavaksi. Asiakkaiden käytöstä tutkittiin maaliskuussa 2024. Varsinainen opinnäytetyö toteutettiin saman vuoden kesä- ja marraskuun välille sijoittuvalla ajanjaksolla.
Tietoperusta esittelee palvelumuotoilun, sen keskeiset käsitteet, visuaaliset työkalut ja esittelee palvelumuotoiluprosessin toiminnan. Palvelumuotoilu antaa sen kehyksen, jonka puitteissa toimia. Se miten palvelumuotoilua lopulta harjoittaa, on jokaisen kehittäjän omakohtainen tyyli. Palvelumuotoilua ei voi toteuttaa ilman asiakasta. Asiakkaan voidaan todeta olevan kaiken lähtökohta. Yrityksessä asiakasta vastassa on henkilökunta. Henkilökunnan osallistaminen muutoksessa jo sen suunnitteluvaiheessa voidaan todeta luovan pohjaa sujuvalle muutokselle. Miten jono vaikuttaa ravintolaan tai miten digitaalisuus luo mahdollisuuksia? Näiden mainittujen aiheiden käsittelyllä täydennetään tietämystä valitun kehitystyön ymmärtämiseksi.
Empiriaosuudessa käydään vaihe vaiheelta läpi tuotokseen johtaneet toimenpiteet. Empirian perustana käytetään kerättyä ja dokumentoitua tietoa asian ratkaisemiseksi sekä päätelmien tekemiseksi. Empiria osuus noudattelee pääosin palvelumuotoiluprosessia vaikkakin tekijä on ottanut vapauksia sen käytössä. Tällaisen käytöksen kuitenkin voidaan todeta olevan tärkeä osa palvelumuotoilua ja sen käyttövapautta. Pyritäänhän prosessilla luomaan edellytyksiä liiketoiminnalle eikä tukahduttamaan sitä kehitysvaiheen liiallisella prosessimaisuudella.
Toisin kuin oli suunniteltu, tuotoksena syntyi yleishyödyllinen opas yrityksen muutosprosessiin. Tuotoksen muotoon vaikutti ennakoimaton, mutta nykyravintola-alalle tyypillinen negatiivinen tapahtuma. Tuotoksessa käydään läpi yksinkertaistaen kehitysprosessi. Tällä pyritään näyttämään kehitystoiminnan olevan yksinkertaista sekä muodostamaan asiasta helposti lähestyttävää. Tämän lähestymistavan tekijä uskoo auttavan niitä yrityksiä, joilla on epäilyksiä tai esteitä kehittämisen suhteen.
Tietoperusta esittelee palvelumuotoilun, sen keskeiset käsitteet, visuaaliset työkalut ja esittelee palvelumuotoiluprosessin toiminnan. Palvelumuotoilu antaa sen kehyksen, jonka puitteissa toimia. Se miten palvelumuotoilua lopulta harjoittaa, on jokaisen kehittäjän omakohtainen tyyli. Palvelumuotoilua ei voi toteuttaa ilman asiakasta. Asiakkaan voidaan todeta olevan kaiken lähtökohta. Yrityksessä asiakasta vastassa on henkilökunta. Henkilökunnan osallistaminen muutoksessa jo sen suunnitteluvaiheessa voidaan todeta luovan pohjaa sujuvalle muutokselle. Miten jono vaikuttaa ravintolaan tai miten digitaalisuus luo mahdollisuuksia? Näiden mainittujen aiheiden käsittelyllä täydennetään tietämystä valitun kehitystyön ymmärtämiseksi.
Empiriaosuudessa käydään vaihe vaiheelta läpi tuotokseen johtaneet toimenpiteet. Empirian perustana käytetään kerättyä ja dokumentoitua tietoa asian ratkaisemiseksi sekä päätelmien tekemiseksi. Empiria osuus noudattelee pääosin palvelumuotoiluprosessia vaikkakin tekijä on ottanut vapauksia sen käytössä. Tällaisen käytöksen kuitenkin voidaan todeta olevan tärkeä osa palvelumuotoilua ja sen käyttövapautta. Pyritäänhän prosessilla luomaan edellytyksiä liiketoiminnalle eikä tukahduttamaan sitä kehitysvaiheen liiallisella prosessimaisuudella.
Toisin kuin oli suunniteltu, tuotoksena syntyi yleishyödyllinen opas yrityksen muutosprosessiin. Tuotoksen muotoon vaikutti ennakoimaton, mutta nykyravintola-alalle tyypillinen negatiivinen tapahtuma. Tuotoksessa käydään läpi yksinkertaistaen kehitysprosessi. Tällä pyritään näyttämään kehitystoiminnan olevan yksinkertaista sekä muodostamaan asiasta helposti lähestyttävää. Tämän lähestymistavan tekijä uskoo auttavan niitä yrityksiä, joilla on epäilyksiä tai esteitä kehittämisen suhteen.