Ekosysteemipalveluiden tuotteistaminen
Erkkilä, Mimmi (2024)
Erkkilä, Mimmi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112129172
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112129172
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli uusien ekosysteemipalvelutuotteiden kehittäminen ja tuotteistaminen DIMECC Oy:lle. Opinnäytetyön tarkoituksena oli koulutus- ja tapahtumapakettien tuotteistaminen ja niiden jalkauttaminen toimeksiantajayrityksen henkilöstölle. Tarkoituksena oli myös selvittää toimeksiantajan asiakasyritysten tarpeet ja toiveet uusille ekosysteemipalveluille.
Opinnäytetyössä käytettiin toiminnallisen opinnäytetyön lähestymistapaa, johon sisältyi myös kvalitatiivinen tutkimus. Kolme haastattelua pidettiin syyskuussa 2024. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Aineistoa analysoitiin koodaamalla ja sen jälkeen se teemoiteltiin. Teemoittelun avulla syntyi raamit koulutus- ja tapahtumapakettien tuotteistamiseen. Teemoittelun lisäksi tuotteistamista ohjasi opinnäytetyön teoreettinen viitekehys ekosysteemien, tuotteistamisen ja palvelumuotoilun keinoin.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi neljä tuotepakettikokonaisuutta koulutus- ja tapahtumapaketteihin, jotka tukevat asiakasyritysten mukana oloa ekosysteemitoiminnassa ja vahvistavat sitä kautta yhteistyötä. Palvelupaketit muodostettiin moduuleiksi, joista asiakasyritykset pystyvät valitsemaan omaan tarpeeseen sopivat koulutus- ja tapahtumaratkaisut. Asiakkaiden toiveet räätälöitävyydestä ja joustavuudesta otettiin huomioon.
Tuotteistetut koulutus- ja tapahtumapaketit tuotteistettiin tässä opinnäytetyössä vain otsikkotasolla, joten se antaa toimeksiantajalle mahdollisuuden kehittää palvelupaketteja eteenpäin ja ottaa ne käyttöön yrityksen tarjoomassa. Lopullisen sisältösuunnittelun ja hinnoittelun jälkeen koulutus- ja tapahtumapaketit ovat valmiina käyttöön.
Opinnäytetyössä käytettiin toiminnallisen opinnäytetyön lähestymistapaa, johon sisältyi myös kvalitatiivinen tutkimus. Kolme haastattelua pidettiin syyskuussa 2024. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Aineistoa analysoitiin koodaamalla ja sen jälkeen se teemoiteltiin. Teemoittelun avulla syntyi raamit koulutus- ja tapahtumapakettien tuotteistamiseen. Teemoittelun lisäksi tuotteistamista ohjasi opinnäytetyön teoreettinen viitekehys ekosysteemien, tuotteistamisen ja palvelumuotoilun keinoin.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi neljä tuotepakettikokonaisuutta koulutus- ja tapahtumapaketteihin, jotka tukevat asiakasyritysten mukana oloa ekosysteemitoiminnassa ja vahvistavat sitä kautta yhteistyötä. Palvelupaketit muodostettiin moduuleiksi, joista asiakasyritykset pystyvät valitsemaan omaan tarpeeseen sopivat koulutus- ja tapahtumaratkaisut. Asiakkaiden toiveet räätälöitävyydestä ja joustavuudesta otettiin huomioon.
Tuotteistetut koulutus- ja tapahtumapaketit tuotteistettiin tässä opinnäytetyössä vain otsikkotasolla, joten se antaa toimeksiantajalle mahdollisuuden kehittää palvelupaketteja eteenpäin ja ottaa ne käyttöön yrityksen tarjoomassa. Lopullisen sisältösuunnittelun ja hinnoittelun jälkeen koulutus- ja tapahtumapaketit ovat valmiina käyttöön.