Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Henkilöbrändäyksen opas kauneusvaikuttajille

Kuparinen, Kiira; Venho, Saara (2024)

 
Avaa tiedosto
Kuparinen_Venho.pdf (4.449Mt)
Lataukset: 


Kuparinen, Kiira
Venho, Saara
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112129178
Tiivistelmä
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä tavoitteena on laatia konkreettinen ja käytännönläheinen opas kauneusalalla uransa alussa oleville vaikuttajille, jotka haluavat rakentaa erottuvan ja ammattimaisen henkilöbrändin. Oppaan tarkoituksena on toimia käytännön työkaluna auttaen vaikuttajia heidän henkilöbrändinsä kehittämisessä. Aiheeseen on päädytty, koska se on ajankohtainen ja alati kehittyvä. Rajaus kauneusvaikuttajiin on syntynyt puhtaasti tekijöiden omien mielenkiinnonkohteiden, ammattitaustan sekä aiheen suosion vuoksi. Opinnäytetyö on toteutettu itsenäisesti ilman ulkopuolista toimeksiantajaa.

Kauneusvaikuttajuus on kovaa vauhtia kasvava urapolku, sekä yrityksille tärkeä markkinoinnin väylä. Koska alalla on paljon kilpailua, on yhtenäisen brändin muodostaminen tärkeää. Brändin avulla pystyy erottumaan muista ja säilyttämään johdonmukaisuuden sisällöntuotannossa. Sen avulla vaikuttajat voivat löytää itselleen helpommin myös yhteistyökumppaneita. Kauneusvaikuttajat ovat olleet pinnalla sosiaalisessa mediassa jo yli vuosikymmenen ajan, ensin YouTubessa ja sen jälkeen Instagramissa sekä TikTokissa. Aiheen yksinkertaistamisen vuoksi opinnäytetyössä on keskitytty pysyttelemään kahdessa jälkimmäisessä kanavassa.

Opas on laadittu havainnoimalla syksyllä 2024 kauneusvaikuttajien toimintaa sosiaalisessa mediassa, sekä hyödyntämällä tekijöiden omaa työkokemusta kauneusalalla. Oppaan kohderyhmää on täsmennetty muutaman kauneudenalan vaikuttajan haastattelun pohjalta. Näiden tietojen perusteella on luotu kohderyhmäpersoona, jota on käytetty apuna oppaan rakentamisessa.

Tuloksena on syntynyt 18 sivuinen opas, joka sisältää johdannon, brändin määrittämisen, visuaalisen identiteetin sekä kanavat ja mittarit. Opas on toteutettu Canvassa ja se sisältää paljon konkreettisia esimerkkejä henkilöbrändin rakentamisesta.

Tulokset osoittivat, että kauneusvaikuttajat eivät olleet haastattelujen perusteella kovin perehtyneitä henkilöbrändäyksestä tai sen toteuttamisesta. Kohderyhmäpersoonan oli myös haastavaa löytää punaista lankaa omaan toimintaansa sekä luoda jatkuvasti kiinnostavaa ja johdonmukaista sisältöä. Oppaassa on huomioitu erilaisia konkreettisia esimerkkejä ja työkaluja, joiden avulla edellä mainittuihin haasteisiin voidaan löytää toimivia ratkaisuja. Kauneusvaikuttajat ovat erityisen tärkeitä ostopäätöksenteossa, ja siksi läpinäkyvyys sekä avoimuus ovat keskeisiä tekijöitä vaikuttajamarkkinoinnissa.

Opinnäytetyö on toteutettu määräajassa ja oppaan lopputulema oli yhtenäinen, visuaalisesti kaunis sekä rakenteeltaan selkeä. Laajemman tutkimuksen teko aiheesta olisi tuonut kuitenkin aiheeseen enemmän syvyyttä ja ymmärrystä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste