Liikuntarajoitteisten toiveet matkailusivustolle tai - sovellukselle
Kylänpää, Aku (2024)
Kylänpää, Aku
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112129286
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112129286
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia liikuntarajoitteisten matkailijoiden toiveita ja tarpeita matkailusivustojen ja -sovellusten sisällöille. Tutkimuksessa kartoitettiin, millaisia sisällöllisiä puutteita liikuntarajoitteiset kokevat nykyisissä matkailusovelluksissa ja -sivustoissa, mitä sovelluksia he käyttävät matkojen etsimiseen, millaisia valmispakettimatkoja he ovat valmiita käyttämään sekä mitä erityisiä esteettömyyteen liittyviä toiveita ja vaatimuksia heillä on digipalvelujen osalta.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella otteella, ja aineisto kerättiin haastattelemalla liikuntarajoitteisia matkailijoita sekä matkailualan yritysedustajia, jotka käsittelevät esteettömyysasioita. Osallistujien joukko oli rajallinen, mikä vaikuttaa tutkimuksen tulosten yleistettävyyteen. Haastattelut kuitenkin tarjosivat monipuolisia näkökulmia liikuntarajoitteisten matkailijoiden kokemuksista sekä konkreettisia parannusehdotuksia matkailusovellusten ja – sivustojen esteettömyyteen. Työn tietoperusta käsittelee liikuntarajoitteisten matkailijoiden tarpeita matkailusovelluksissa sekä esteettömyyden parantamista vastuullisen matkailun kautta.
Tutkimuksen keskeisimmät havainnot osoittivat, että esteettömyystieto on useissa matkailusovelluksissa ja -sivustoissa puutteellista tai epätarkkaa, mikä tekee informoitujen päätösten tekemisestä haastavaa. Monilta sivustoilta puuttuvat yksityiskohtaiset tiedot, kuten hotellihuoneiden oviaukkojen leveydet, sängyn ja lavuaarin korkeus sekä esteettömät kulkureitit. Tämä heikentää liikuntarajoitteisten matkailijoiden mahdollisuuksia varmistua siitä, että palvelut vastaavat heidän tarpeitaan. Lisäksi matkailusovelluksista kaivataan selkeämpiä hakusuodattimia, jotka mahdollistaisivat esteettömien kohteiden ja palvelujen etsimisen. Toisten käyttäjien arvostelut nähtiin myös tärkeänä tietolähteenä esteettömyyden arvioinnissa.
Vaikka tutkimuksessa esiteltiin joitakin sovelluksia, jotka pyrkivät vastaamaan esteettömyyshaasteisiin, useimmissa palveluissa on vielä parantamisen varaa. Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että liikuntarajoitteiset matkailijat tarvitsevat matkailusovelluksiin ja -sivustoihin tarkempaa ja ajantasaisempaa tietoa esteettömyydestä sekä mahdollisuuden käyttää esteettömyyssuodattimia matkojen suunnittelussa.
Tämä opinnäytetyö tarjoaa arvokasta tietoa matkailualan yrityksille, joiden tavoitteena on parantaa esteettömyyttä digitaalisissa palveluissaan. Jatkotutkimuksissa voitaisiin laajentaa otantaa ja tutkia eri matkailualan toimijoiden valmiuksia ja haasteita esteettömyyden toteuttamisessa, erityisesti digitaalisissa kanavissa
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella otteella, ja aineisto kerättiin haastattelemalla liikuntarajoitteisia matkailijoita sekä matkailualan yritysedustajia, jotka käsittelevät esteettömyysasioita. Osallistujien joukko oli rajallinen, mikä vaikuttaa tutkimuksen tulosten yleistettävyyteen. Haastattelut kuitenkin tarjosivat monipuolisia näkökulmia liikuntarajoitteisten matkailijoiden kokemuksista sekä konkreettisia parannusehdotuksia matkailusovellusten ja – sivustojen esteettömyyteen. Työn tietoperusta käsittelee liikuntarajoitteisten matkailijoiden tarpeita matkailusovelluksissa sekä esteettömyyden parantamista vastuullisen matkailun kautta.
Tutkimuksen keskeisimmät havainnot osoittivat, että esteettömyystieto on useissa matkailusovelluksissa ja -sivustoissa puutteellista tai epätarkkaa, mikä tekee informoitujen päätösten tekemisestä haastavaa. Monilta sivustoilta puuttuvat yksityiskohtaiset tiedot, kuten hotellihuoneiden oviaukkojen leveydet, sängyn ja lavuaarin korkeus sekä esteettömät kulkureitit. Tämä heikentää liikuntarajoitteisten matkailijoiden mahdollisuuksia varmistua siitä, että palvelut vastaavat heidän tarpeitaan. Lisäksi matkailusovelluksista kaivataan selkeämpiä hakusuodattimia, jotka mahdollistaisivat esteettömien kohteiden ja palvelujen etsimisen. Toisten käyttäjien arvostelut nähtiin myös tärkeänä tietolähteenä esteettömyyden arvioinnissa.
Vaikka tutkimuksessa esiteltiin joitakin sovelluksia, jotka pyrkivät vastaamaan esteettömyyshaasteisiin, useimmissa palveluissa on vielä parantamisen varaa. Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että liikuntarajoitteiset matkailijat tarvitsevat matkailusovelluksiin ja -sivustoihin tarkempaa ja ajantasaisempaa tietoa esteettömyydestä sekä mahdollisuuden käyttää esteettömyyssuodattimia matkojen suunnittelussa.
Tämä opinnäytetyö tarjoaa arvokasta tietoa matkailualan yrityksille, joiden tavoitteena on parantaa esteettömyyttä digitaalisissa palveluissaan. Jatkotutkimuksissa voitaisiin laajentaa otantaa ja tutkia eri matkailualan toimijoiden valmiuksia ja haasteita esteettömyyden toteuttamisessa, erityisesti digitaalisissa kanavissa