Kuinka hotellin brändi vaikuttaa ostopäätökseen
Pitkänen, Aleksi (2024)
Pitkänen, Aleksi
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112129293
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112129293
Tiivistelmä
Tutkimuksen aiheena oli hotellin brändi ja sen vaikutus asiakkaiden ostopäätökseen, ja tarkastelun rajauksena olivat suomalaiset hotellit sekä suomalaiset matkailijat. Työ toteutettiin kvantitatiivisella menetelmällä, jotta saatiin laajasti yleistettävää tietoa asiakkaiden mielikuvista ja valintakriteereistä.
Tutkimus alkaa taustakatsauksella hotellibrändäyksen merkityksestä kilpailuedun luomisessa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitkä brändielementit vaikuttavat suomalaisten hotelli- asiakkaiden ostopäätöksiin ja millä tavoin hotellit voivat parantaa kilpailuasemaansa. Tutkimuksen tietoperusta rakentui hotelli- ja brändimarkkinointiin liittyvästä kirjallisuudesta sekä aikaisemmista tutkimuksista, jotka käsittelevät brändin merkitystä matkailijoiden valintoihin.
Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeella vuoden 2024 aikana, ja kyselyn avulla tavoitettiin laaja joukko vastaajia. Tämä mahdollisti yleistettävän tiedon saamisen suomalaisista hotelli- asiakkaista. Tulokset osoittavat, että hotellibrändin tunnettuus, sijainti, hinta-laatusuhde, kanta- asiakasohjelmat ja maine ovat merkittäviä tekijöitä, jotka vaikuttavat asiakkaiden ostopäätöksiin. Asiakastyytyväisyyden ja brändiuskollisuuden kannalta näiden tekijöiden merkitys on myös keskeinen. Tulosten perusteella voitiin päätellä, että hotellit voivat vahvistaa kilpailuasemaansa panostamalla johdonmukaiseen brändiviestintään, kilpailukykyiseen hinta-laatusuhteeseen ja ympäristöystävällisiin käytäntöihin sekä kehittämällä kanta-asiakasohjelmia vastaamaan asiakkaiden odotuksia.
Tutkimus alkaa taustakatsauksella hotellibrändäyksen merkityksestä kilpailuedun luomisessa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitkä brändielementit vaikuttavat suomalaisten hotelli- asiakkaiden ostopäätöksiin ja millä tavoin hotellit voivat parantaa kilpailuasemaansa. Tutkimuksen tietoperusta rakentui hotelli- ja brändimarkkinointiin liittyvästä kirjallisuudesta sekä aikaisemmista tutkimuksista, jotka käsittelevät brändin merkitystä matkailijoiden valintoihin.
Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeella vuoden 2024 aikana, ja kyselyn avulla tavoitettiin laaja joukko vastaajia. Tämä mahdollisti yleistettävän tiedon saamisen suomalaisista hotelli- asiakkaista. Tulokset osoittavat, että hotellibrändin tunnettuus, sijainti, hinta-laatusuhde, kanta- asiakasohjelmat ja maine ovat merkittäviä tekijöitä, jotka vaikuttavat asiakkaiden ostopäätöksiin. Asiakastyytyväisyyden ja brändiuskollisuuden kannalta näiden tekijöiden merkitys on myös keskeinen. Tulosten perusteella voitiin päätellä, että hotellit voivat vahvistaa kilpailuasemaansa panostamalla johdonmukaiseen brändiviestintään, kilpailukykyiseen hinta-laatusuhteeseen ja ympäristöystävällisiin käytäntöihin sekä kehittämällä kanta-asiakasohjelmia vastaamaan asiakkaiden odotuksia.
