Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Uusien ympäristökasvatusmenetelmien pilotointi : Loimi-Hämeen Jätehuolto Oy:n ympäristökasvatuksen kehittäminen

Törmäkangas, Matti (2024)

 
Avaa tiedosto
Tormakangas_Matti.pdf (2.348Mt)
Lataukset: 


Törmäkangas, Matti
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112129208
Tiivistelmä
Ympäristökasvatus on kasvatuksen muoto, joka tähtää ihmisen ympäristötietoisuuden kehittymiseen, kasvatukseen ympäristössä sekä toimimiseen ympäristön puolesta. Ilmastonmuutoksen ja luontokadon uhkaamassa maailmassa ympäristökasvatuksen merkitys ihmiskunnan selviytymiselle ja sopeutumiselle on olennainen. Ympäristökasvatuksen tulisi koskea jokaista ikäluokkaa ja koulutusastetta.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää tilaajana toimivan Loimi-Hämeen Jätehuolto Oy:n ympäristökasvatusmenetelmien valikoimaa. Loimi-Hämeen Jätehuolto Oy on 16 kunnan omistama jätehuoltoyhtiö, joka tuottaa jätelainsäädännössä kunnille määrätyt palvelutehtävät omistajakuntiensa alueella. Ympäristökasvatuksen ja neuvonnan tarjoaminen kuntalaisille ovat osa yhtiön lakisääteisiä tehtäviä. Uusia ympäristökasvatusmenetelmiä tarvittiin erityisesti alakouluikäisille, sillä suurin osa neuvontatilaisuuksista järjestetään kouluissa ja varhaiskasvatuksen yksiköissä. Tutkimuskysymysten kautta selvitettiin mitkä ovat hyvän ympäristökasvatusmenetelmän kriteerit ja miten innostaa alakouluikäisiä lapsia jätteiden lajitteluun ja kierrättämiseen.
Menetelmien kehityksessä kriteerit olivat sovellettavuus, liikunnallisuus sekä mahdollisuus lainata menetelmiä pakettina ohjeineen, ilman Loimi-Hämeen Jätehuollon henkilökunnan läsnäoloa. Tilaajan toiveena oli myös, ettei menetelmissä tarvittaisi älylaitteita tai tietokoneita. Työn tuloksena syntyi kaksi uutta peliä, jotka opettavat kohderyhmäksi rajatulle 1–3-luokkalaisille jätteiden lajittelua ja kierrätystä. Uusia menetelmiä testattiin oikeassa kouluympäristössä yhtiön toiminta-alueella. Testauksesta saadun palautteen perusteella menetelmät viimeisteltiin lopulliseen muotoonsa ja tilaaja ottaa ne käyttöön vuoden 2025 aikana.
 
The aim of environmental education is to develop environmental consciousness, to educate within the environment and to act for the protection of the environment. Since offering environmental education and guidance are a part of the statutory duties of the commissioner of this thesis, a waste management company Loimi-Hämeen Jätehuolto Oy, the purpose of this functional thesis was to develop new methods into the selection of its environmental education.
The knowledge base for this thesis was based on literature regarding environmental education, pedagogy and sustainable development. In the implementation process, the focus was on new methods needed especially for primary school-aged children, as most of the counselling events take place in primary schools around the operating range of the company. Two research questions were set to find out the criteria for a successful environmental education method and how to motivate and inspire primary school-aged children to sort and recycle waste. In the developing phase of the methods, the criteria included applicability, physical activity and the option to borrow the methods as a package with instructions, without the presence of the staff of the commissioner. Additionally, the commissioner requested that the methods should not require smart devices or computers.
As a result of the thesis, two new games were created to teach waste sorting and recycling to the defined target group, which was from first to third graders. The games motivate children to learn about recycling through physical activity, joyful excitement and team effort. Finally, the new methods were tested in a real school environment within the company’s operational area. Based on the feedback from the testing, the new games were refined to their final form and the company will adopt them during 2025.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste