Enemmän kuin osiensa summa : Varsinais-Suomen Sininauha ry:n toimintojen yhteisvaikutukset asiakkaiden näkökulmasta
Oksanen, Janina; Lindfors, Sampsa (2024)
Oksanen, Janina
Lindfors, Sampsa
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112229341
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112229341
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tuottaa Varsinais-Suomen Sininauha ry:lle hyödyllistä tietoa, jota yhdistys voi käyttää apuna arvioidessaan kuntoutuspalvelujaan. Työn teoreettinen perusta koostuu kokonaisvaltaiseen kuntoutukseen liittyvistä tekijöistä. Kuntouttavien palvelujen asiakkaiden haasteet ovat usein fyysisiä, psyykkisiä ja sosiaalisia. Moninaisiin tuen tarpeisiin tulee vastata kokonaisvaltaisella kuntoutuksella.
Tutkimus kohdentui asiakkaiden kokemuksiin Varsinais-Suomen Sininauha ry:n eri palveluissa ja näiden palveluiden yhdessä luomiin vaikutuksiin asiakkaalle. Lähtökohtana oli kiinnostus asiakkaan näkökulmaan ja halu ymmärtää heidän kokemuksiansa. Tietoa kokemuksista kerättiin tekemällä teemahaastatteluja asiakkaille. Haastattelut litteroitiin ja näistä muodostui tutkimusaineisto, joka koodattiin ja luokiteltiin. Analyysin menetelmänä oli sisällönanalyysi.
Tutkimuksen tuloksissa näkyy yhdistyksen palveluiden edistäneen asiakkaiden kuntoutumista. Eri palveluilla on myös positiivisia vaikutuksia keskenään. Asiakkaiden kokemukset ovat yleisesti positiivisia. Osalle toimintojen myötä on herännyt halu auttaa muita. Yhdistyksen toiminta on koettu kannustavaksi, asiakaslähtöiseksi ja kuntoutusta edistäväksi.
Tutkimus kohdentui asiakkaiden kokemuksiin Varsinais-Suomen Sininauha ry:n eri palveluissa ja näiden palveluiden yhdessä luomiin vaikutuksiin asiakkaalle. Lähtökohtana oli kiinnostus asiakkaan näkökulmaan ja halu ymmärtää heidän kokemuksiansa. Tietoa kokemuksista kerättiin tekemällä teemahaastatteluja asiakkaille. Haastattelut litteroitiin ja näistä muodostui tutkimusaineisto, joka koodattiin ja luokiteltiin. Analyysin menetelmänä oli sisällönanalyysi.
Tutkimuksen tuloksissa näkyy yhdistyksen palveluiden edistäneen asiakkaiden kuntoutumista. Eri palveluilla on myös positiivisia vaikutuksia keskenään. Asiakkaiden kokemukset ovat yleisesti positiivisia. Osalle toimintojen myötä on herännyt halu auttaa muita. Yhdistyksen toiminta on koettu kannustavaksi, asiakaslähtöiseksi ja kuntoutusta edistäväksi.