Myynnin kasvun mahdollisuudet vakuutusalalla
Linja, Tero (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112229327
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112229327
Tiivistelmä
Kasvun mahdollisuuksien löytäminen vakuutusalalla on yhä haasteellisempaa. Elinkeinoelämän muuttuessa myös yritysten vakuuttamistarpeet muuttuvat, eikä perinteinen vahinkovakuuttaminen tuo enää samanlaisia mahdollisuuksia kuin aiemmin. Työn toimeksiantajana toimii vakuutusyhtiö, joka on havainnut merkittävää kasvupotentiaalia erityisesti henkilövakuutuksissa, mutta ei ole saavuttanut toivottuja tuloksia. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millä keinoin yritys voisi kasvattaa myyntiä. Tarkoituksena oli haastatella myynnin henkilöitä ja saada parempi käsitys myynnin haasteista ja vahvuuksista ja laatia tulosten perusteella toimenpidesuositukset myynnin edistämiseksi.
Työn teoriaosuudessa perehdyttiin keskeisiin B2B-myynnin muutostrendeihin sekä myynnin mahdollistamisen (sales enablement) periaatteisiin. Selvitystyön menetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Sen avulla selvitettiin, millaisia vahvuuksia ja heikkouksia myyjät kokevat olevan henkilövakuutusmyynnissä. Haastatteluihin osallistui 20 myynnin eri tehtävissä työskentelevää henkilöä. Tulosten analysointi tapahtui teorialähtöisen sisällönanalyysin periaatteilla. Kirjallisuuden perusteella valittiin myynnin mahdollistamisen viitekehys, jonka peruspilarit (ihmiset, prosessit ja suorituskyky) muodostivat pääluokat ja niiden alle luotiin teemoittelun avulla alaluokat. Alaluokissa eroteltiin vahvuuksia ja heikkouksia tulkintaa ja johtopäätösten tekoa helpottamaan.
Työn tuloksena syntyi konkreettisia toimenpide-ehdotuksia henkilövakuutusmyynnin edistämiseksi. Ne laadittiin yksittäisiksi toimenpiteiksi helpottamaan johdon valintoja ja priorisointia. Tätä kirjoitettaessa osa suosituksista onkin jo toteutusvaiheessa. Tehdyt johtopäätökset antavat kuitenkin mahdollisuuden myös strategisemmalle kehittämiselle soveltaen hyödynnettyä myynnin edistämisen viitekehystä. Tarpeita jäi myös jatkotutkimukselle; erityisesti yliorganisaatiorajojen tapahtuvan yhteistyön taso ja myyntikanavakohtaiset erityispiirteet vaativat lisäselvitystä.
Työn teoriaosuudessa perehdyttiin keskeisiin B2B-myynnin muutostrendeihin sekä myynnin mahdollistamisen (sales enablement) periaatteisiin. Selvitystyön menetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Sen avulla selvitettiin, millaisia vahvuuksia ja heikkouksia myyjät kokevat olevan henkilövakuutusmyynnissä. Haastatteluihin osallistui 20 myynnin eri tehtävissä työskentelevää henkilöä. Tulosten analysointi tapahtui teorialähtöisen sisällönanalyysin periaatteilla. Kirjallisuuden perusteella valittiin myynnin mahdollistamisen viitekehys, jonka peruspilarit (ihmiset, prosessit ja suorituskyky) muodostivat pääluokat ja niiden alle luotiin teemoittelun avulla alaluokat. Alaluokissa eroteltiin vahvuuksia ja heikkouksia tulkintaa ja johtopäätösten tekoa helpottamaan.
Työn tuloksena syntyi konkreettisia toimenpide-ehdotuksia henkilövakuutusmyynnin edistämiseksi. Ne laadittiin yksittäisiksi toimenpiteiksi helpottamaan johdon valintoja ja priorisointia. Tätä kirjoitettaessa osa suosituksista onkin jo toteutusvaiheessa. Tehdyt johtopäätökset antavat kuitenkin mahdollisuuden myös strategisemmalle kehittämiselle soveltaen hyödynnettyä myynnin edistämisen viitekehystä. Tarpeita jäi myös jatkotutkimukselle; erityisesti yliorganisaatiorajojen tapahtuvan yhteistyön taso ja myyntikanavakohtaiset erityispiirteet vaativat lisäselvitystä.
