Työturvallisuuden parantaminen Leanin avulla
Takala, Emma (2024)
Takala, Emma
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112229380
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112229380
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, voidaanko Lean-ajattelun avulla parantaa työturvallisuutta. Tarve työlle tuli toimeksiantajalta. Toimeksiantajayritys on päijäthämäläinen sähkö- ja automaatioalan yritys. Opinnäytetyö kohdistui toimeksiantajayrityksen tuotantoon. Opinnäytetyö oli työelämälähtöinen sekä käytännönläheinen tutkimus. Opinnäytetyö koostui tietoperustasta, haastattelututkimuksesta ja sen vastauksista. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, voitaisiinko työturvallisuuteen tehdä parannuksia Leanin avulla.
Opinnäytetyön tietoperusta rakentui kahden pääteeman ympärille. Toinen pääteema oli Lean-ajattelu ja -johtajuus ja toisena oli työturvallisuus. Tietoperusta rajattiin Leanin osalta muutamiin Lean-ajattelun keskeisimpiin aihealueisiin. Työturvallisuutta käsiteltiin yleisellä tasolla sekä työnantajan ja työntekijän näkökulmista. Lisäksi käsiteltiin työturvallisuutta Leanin näkökulmasta.
Aineistonkeruumenetelmänä oli laadullinen puolistrukturoitu haastattelu. Puolistrukturoitu haastattelu mahdollisti avoimet vastaukset haastateltavilta. Haastatteluun valittiin toimeksiantajayrityksestä viisi työtä suorittavaa henkilöä sekä yksi esihenkilötason työntekijä. Haastatteluiden pohjalta voitiin todeta, että tuotannossa suurimmat ongelmakohdat olivat ylimääräinen kuljettaminen, turha liike sekä turvakenkien käytön puute. Mahdollisia ongelmakohtia oli muun muassa odottaminen sekä uuden työntekijän perehdyttäminen. Pääasiassa asioiden koettiin tuotannossa olevan hyvin muutamista kehittämiskohteista huolimatta.
Voitiin todeta, että Leanin avulla voidaan parantaa työturvallisuutta. Lean kuitenkin vaatii koko organisaatiolta sitoutumista ja ymmärrystä toimiakseen. Lean on jatkuvaa parantamista pienin askelin. Se ei ole vain kertaluontoinen projekti, vaan pitkäaikaista jatkuvaa kehittämistä ja parantamista. Johtopäätöksissä esitetään muutamia Lean-työkaluja, joita voi ottaa käyttöön toiminnan parantamiseksi. Mitkään yksittäiset Lean-työkalut eivät merkittävästi paranna toimintaa, mutta ne ovat hyvä ensiaskeleita Leanin maailmaan ja niistä voidaan saada hyötyä jollekin yksittäiselle toiminnolle. Leanin käyttöönotto ja Lean-toiminta vaatii organisaatiolta vahvaa ja pitkäaikaista sitoutumista läpi organisaatiotasojen. Toki Leanin etuja on, että se ei vaadi järkyttävän paljon resursseja, mutta toimiakseen se vaatii sitoutuneen ja kehittymisenhaluisen organisaation. Henkilöstön kouluttaminen Lean-ajatteluun auttaa myös heitä sitoutumaan jatkuvan parantamisen toimintamalliin. Väistämättä Leanin käyttöönotto vaatii muutosjohtamisen taitoa, jotta uudet ajattelumallit ja toimintatavat saadaan osaksi jokapäiväistä toimintaa ja siitä saadaan luotua uusi normi.
Opinnäytetyön tietoperusta rakentui kahden pääteeman ympärille. Toinen pääteema oli Lean-ajattelu ja -johtajuus ja toisena oli työturvallisuus. Tietoperusta rajattiin Leanin osalta muutamiin Lean-ajattelun keskeisimpiin aihealueisiin. Työturvallisuutta käsiteltiin yleisellä tasolla sekä työnantajan ja työntekijän näkökulmista. Lisäksi käsiteltiin työturvallisuutta Leanin näkökulmasta.
Aineistonkeruumenetelmänä oli laadullinen puolistrukturoitu haastattelu. Puolistrukturoitu haastattelu mahdollisti avoimet vastaukset haastateltavilta. Haastatteluun valittiin toimeksiantajayrityksestä viisi työtä suorittavaa henkilöä sekä yksi esihenkilötason työntekijä. Haastatteluiden pohjalta voitiin todeta, että tuotannossa suurimmat ongelmakohdat olivat ylimääräinen kuljettaminen, turha liike sekä turvakenkien käytön puute. Mahdollisia ongelmakohtia oli muun muassa odottaminen sekä uuden työntekijän perehdyttäminen. Pääasiassa asioiden koettiin tuotannossa olevan hyvin muutamista kehittämiskohteista huolimatta.
Voitiin todeta, että Leanin avulla voidaan parantaa työturvallisuutta. Lean kuitenkin vaatii koko organisaatiolta sitoutumista ja ymmärrystä toimiakseen. Lean on jatkuvaa parantamista pienin askelin. Se ei ole vain kertaluontoinen projekti, vaan pitkäaikaista jatkuvaa kehittämistä ja parantamista. Johtopäätöksissä esitetään muutamia Lean-työkaluja, joita voi ottaa käyttöön toiminnan parantamiseksi. Mitkään yksittäiset Lean-työkalut eivät merkittävästi paranna toimintaa, mutta ne ovat hyvä ensiaskeleita Leanin maailmaan ja niistä voidaan saada hyötyä jollekin yksittäiselle toiminnolle. Leanin käyttöönotto ja Lean-toiminta vaatii organisaatiolta vahvaa ja pitkäaikaista sitoutumista läpi organisaatiotasojen. Toki Leanin etuja on, että se ei vaadi järkyttävän paljon resursseja, mutta toimiakseen se vaatii sitoutuneen ja kehittymisenhaluisen organisaation. Henkilöstön kouluttaminen Lean-ajatteluun auttaa myös heitä sitoutumaan jatkuvan parantamisen toimintamalliin. Väistämättä Leanin käyttöönotto vaatii muutosjohtamisen taitoa, jotta uudet ajattelumallit ja toimintatavat saadaan osaksi jokapäiväistä toimintaa ja siitä saadaan luotua uusi normi.