Vuorovaikutus AI-tuetun virtuaalihahmon kanssa
Asikainen, Valtteri (2024)
Asikainen, Valtteri
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112229357
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112229357
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli tutkia AI-tuettujen virtuaalihahmojen vuorovaikutusta erityisesti GPT-4o-mallin avulla. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, kuinka hyvin tämä kielimalli tukee ihmisen ja virtuaalihahmon välistä kommunikaatiota. Tutkimuksessa analysoitiin myös puheentunnistus- ja puheentuottoteknologioita, kuten OpenAI Whisperiä ja niiden vaikutusta vuorovaikutuksen sujuvuuteen.
Tutkimuksessa hyödynnettiin GPT-4o-mallia ja sen edeltäjiä, kuten GPT-3.5 Turboa ja GPT-4 Turboa vertailemalla niiden suorituskykyä, tarkkuutta ja kustannustehokkuutta. Tutkimus toteutettiin Python-skripteillä, joilla simuloitiin virtuaalisen opettajan ja opiskelijan välisiä keskusteluja. Testejä tehtiin sekä tekstin että puheen avulla, ja aineisto analysoitiin vertaamalla eri mallien tuottamia vastauksia.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että GPT-4o-malli on tehokkain ja kustannustehokkain vaihtoehto virtuaalihahmojen luomiseen ja vuorovaikutuksen tukemiseen. OpenAI Whisper osoitti potentiaalia monikielisissä sovelluksissa, mutta suomen kielen tunnistamisessa esiintyi haasteita. Johtopäätöksenä GPT-4o-malli ja siihen liittyvät puheentunnistusteknologiat soveltuvat hyvin virtuaalihahmojen kehittämiseen, vaikka niiden käytössä on otettava huomioon eettiset ja toiminnalliset rajoitukset.
Tutkimuksessa hyödynnettiin GPT-4o-mallia ja sen edeltäjiä, kuten GPT-3.5 Turboa ja GPT-4 Turboa vertailemalla niiden suorituskykyä, tarkkuutta ja kustannustehokkuutta. Tutkimus toteutettiin Python-skripteillä, joilla simuloitiin virtuaalisen opettajan ja opiskelijan välisiä keskusteluja. Testejä tehtiin sekä tekstin että puheen avulla, ja aineisto analysoitiin vertaamalla eri mallien tuottamia vastauksia.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että GPT-4o-malli on tehokkain ja kustannustehokkain vaihtoehto virtuaalihahmojen luomiseen ja vuorovaikutuksen tukemiseen. OpenAI Whisper osoitti potentiaalia monikielisissä sovelluksissa, mutta suomen kielen tunnistamisessa esiintyi haasteita. Johtopäätöksenä GPT-4o-malli ja siihen liittyvät puheentunnistusteknologiat soveltuvat hyvin virtuaalihahmojen kehittämiseen, vaikka niiden käytössä on otettava huomioon eettiset ja toiminnalliset rajoitukset.