Asiantuntijoiden kokemuksia esihenkilön etäläsnäolon tuesta palveluyrityksessä
Kuisma, Jenny (2024)
Kuisma, Jenny
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112229448
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112229448
Tiivistelmä
Etätyö on noussut keskeiseksi teemaksi viime vuosina, erityisesti siirryttäessä etätyöhön pandemian myötä. Viime vuoden aikana on lisäksi herännyt keskustelua työntekijöiden hyvinvoinnista etätyössä sekä esihenkilöiden etäjohtamisesta. Opinnäyteytö tehtiin toimeksiantona. Sen tavoitteena oli tutkia, kuinka asiantuntijat kokevat esihenkilön etäläsnäolon.
Tietoperustassa tarkasteltiin erityisesti etätyön hyötyjä ja haasteita työntekijän näkökulmasta. Lisäksi käsiteltiin esihenkilön tukea virtuaalisessa työympäristössä sekä etätyöhön liittyvää lainsäädäntöä. Tietoperustassa hyödynnettiin eri lähteitä, kuten lakeja, kirjallisuutta ja artikkeleita.
Opinnäytetyöprosessi aloitettiin elokuussa 2024 ja saatiin päätökseen marraskuussa 2024. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin haastatteluja. Haastatteluihin osallistui kahdeksan asiantuntijaa, jotka edustivat mm. palkka- ja taloushallinnon työtehtäviä toimeksiantajayrityksessä. Haastattelut pidettiin lokakuussa 2024.
Keskeisenä johtopäätöksenä on todettu, että esihenkilöiden tavoitettavuus on merkityksellisintä etätyössä. Esihenkilön etäläsnäolo liittyi erityisesti tavoitettavuuteen mutta myös kommunikaatioon, jonka tärkeys korostuu ongelmatilanteissa ja kiireellisinä aikoina. Esihenkilön luottamus ja joustavuus koettiin tavoitettavuuden ja kommunikaation lisäksi tärkeänä.
Haastattelujen perusteella kehitettiin myös kolme konkreettista parannusehdotusta toimeksiantajayrityksen etätyömalliin – kommunikaation parannus, materiaalin digitalisaatio sekä yhteisten pelisääntöjen päivitys. Tutkimuksessa tuli esiin tärkeitä asiantuntijoiden näkökulmia etätyöskentelyyn, jotka korostivat esihenkilöiden henkilökohtaisen tuen tarpeellisuuden.
Tietoperustassa tarkasteltiin erityisesti etätyön hyötyjä ja haasteita työntekijän näkökulmasta. Lisäksi käsiteltiin esihenkilön tukea virtuaalisessa työympäristössä sekä etätyöhön liittyvää lainsäädäntöä. Tietoperustassa hyödynnettiin eri lähteitä, kuten lakeja, kirjallisuutta ja artikkeleita.
Opinnäytetyöprosessi aloitettiin elokuussa 2024 ja saatiin päätökseen marraskuussa 2024. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin haastatteluja. Haastatteluihin osallistui kahdeksan asiantuntijaa, jotka edustivat mm. palkka- ja taloushallinnon työtehtäviä toimeksiantajayrityksessä. Haastattelut pidettiin lokakuussa 2024.
Keskeisenä johtopäätöksenä on todettu, että esihenkilöiden tavoitettavuus on merkityksellisintä etätyössä. Esihenkilön etäläsnäolo liittyi erityisesti tavoitettavuuteen mutta myös kommunikaatioon, jonka tärkeys korostuu ongelmatilanteissa ja kiireellisinä aikoina. Esihenkilön luottamus ja joustavuus koettiin tavoitettavuuden ja kommunikaation lisäksi tärkeänä.
Haastattelujen perusteella kehitettiin myös kolme konkreettista parannusehdotusta toimeksiantajayrityksen etätyömalliin – kommunikaation parannus, materiaalin digitalisaatio sekä yhteisten pelisääntöjen päivitys. Tutkimuksessa tuli esiin tärkeitä asiantuntijoiden näkökulmia etätyöskentelyyn, jotka korostivat esihenkilöiden henkilökohtaisen tuen tarpeellisuuden.