4H:n arvojen hyödyt alle 6-vuotiaille
Niittymäki, Iida (2024)
Niittymäki, Iida
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112229401
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112229401
Tiivistelmä
4H on monipuolista harrastustoimintaa järjestävä yhdistys, joka toimii laajasti koko Suomessa. Tällä hetkellä 4H-toiminta on suunnattu vain 6–28-vuotiaille. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää 4H:n arvojen hyötyjä nykyisen ikäryhmän ulkopuolelta. Tavoitteena oli luoda kokeellinen kerhokerta, jonka avulla voidaan selvittää alle 6-vuotiaiden mahdollisuuksia toimintaan osallistumiselle.
Opinnäytetyön tilaajana toimi Etelä-Satakunnan 4H-yhdistys, jonka alaisena toimin myös kerhonohjaajana. Opinnäytetyön toteuttamista varten käytettiin hyväksi Panelian 4H-kerhon tiloja sekä materiaaleja.
Teoriaosuudessa käsiteltiin tarkemmin alle 6-vuotiaiden lasten motorista, kognitiivista sekä sosiaalista kehitystä. Teoriaosuudessa avattiin myös tarkemmin 4H:n taustaa, toimintaa sekä siihen liittyviä arvoja. Lyhyesti käsiteltiin myös mitä arvot ovat ja miten ne vaikuttavat ihmisten toimintaan.
Kokeellisessa kerhokerrassa aktiviteettina toimi istuttaminen. Kerhokertaa käsiteltiin 4H:n arvojen, harkinnan, harjaannuksen, hyvyyden sekä hyvinvoinnin näkökulmasta. Kokeelliseen kerhokertaan osallistui neljä alle 6-vuotiasta lasta. Kerhokerta oli kokonaisuudessaan onnistunut ja sen pohjalta pystyttiin toteamaan arvojen hyötyjä kyseiselle ikäryhmälle.
4H-toimintaa ei tulla laajentamaan alle 6-vuotiaille mutta opinnäytetyön avulla saatiin selville sen hyödyt sekä mahdollisuudet tulevaisuuden varalle.
Opinnäytetyön tilaajana toimi Etelä-Satakunnan 4H-yhdistys, jonka alaisena toimin myös kerhonohjaajana. Opinnäytetyön toteuttamista varten käytettiin hyväksi Panelian 4H-kerhon tiloja sekä materiaaleja.
Teoriaosuudessa käsiteltiin tarkemmin alle 6-vuotiaiden lasten motorista, kognitiivista sekä sosiaalista kehitystä. Teoriaosuudessa avattiin myös tarkemmin 4H:n taustaa, toimintaa sekä siihen liittyviä arvoja. Lyhyesti käsiteltiin myös mitä arvot ovat ja miten ne vaikuttavat ihmisten toimintaan.
Kokeellisessa kerhokerrassa aktiviteettina toimi istuttaminen. Kerhokertaa käsiteltiin 4H:n arvojen, harkinnan, harjaannuksen, hyvyyden sekä hyvinvoinnin näkökulmasta. Kokeelliseen kerhokertaan osallistui neljä alle 6-vuotiasta lasta. Kerhokerta oli kokonaisuudessaan onnistunut ja sen pohjalta pystyttiin toteamaan arvojen hyötyjä kyseiselle ikäryhmälle.
4H-toimintaa ei tulla laajentamaan alle 6-vuotiaille mutta opinnäytetyön avulla saatiin selville sen hyödyt sekä mahdollisuudet tulevaisuuden varalle.