Nuorten ääni liikuntapalveluiden kehittämisessä : Yläkoululaisten osallistaminen osana #UkiLiikkuu liikuntaohjelmaa
Saarinen, Jenna; Sourulahti, Krista (2024)
Saarinen, Jenna
Sourulahti, Krista
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112229422
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112229422
Tiivistelmä
Liikkumattomuus aiheuttaa merkittäviä kustannuksia Suomen valtiolle, vuosittain yli 3 miljardia euroa. Tämän opinnäytetyö on kehittämistehtävä, joka osallistaa yläkoululaiset Uudenkaupungin liikuntapalveluiden kehittämiseen. Kohderyhmäksi valittiin yläkoululaiset, koska tutkimukset osoittavat liikuntamäärien vähenevän merkittävästi tässä ikäryhmässä. Tavoitteena oli osallistaa nuoret liikuntapalveluiden kehittämiseen ja edistää heidän hyvinvointiaan ja terveyttään.
Menetelmänä käytettiin palvelumuotoilua, jossa keskityttiin asiakasymmärryksen lisäämiseen. Aineistonkeruumenetelminä käytettiin Google Forms -kyselyä ja Learning Cafe -työpajoja. Kyselyyn vastasi 111 yläkoululaista, ja työpajoihin osallistui 45 oppilasta. Kyselyn tulokset osoittivat, että suurin osa vastaajista koki liikkuvansa riittävästi ja tietävänsä liikunnan vaikutuksista terveyteen. Vastaajista 35,1 % harrasti yli 7 tuntia liikuntaa viikossa, mikä osoitti nuorten positiivista liikunta-aktiivisuutta.
Työpajoissa nousi esiin neljä keskeistä teemaa: vanhempien ja kavereiden rooli liikunnassa, teknologian hyödyntäminen liikunnassa, erilaiset liikuntalajit ja -kerhot sekä liikunnalliset haasteet ja kilpailut. Nuoret kaipasivat monipuolisia liikuntamahdollisuuksia, vanhempien ja kavereiden tukea sekä teknologian hyödyntämistä liikunnan motivoinnissa.
Tulokset osoittivat, että liikunnan monimuotoisuus ja sosiaalinen tuki ovat keskeisiä tekijöitä nuorten liikunta-aktiivisuuden edistämisessä. Kehittämisehdotuksina esitettiin nuorten osallistamista suunnitteluun, monipuolisten harrastusmahdollisuuksien tarjoamista, teknologian integroimista liikuntaan, yhteistyötä paikallisten toimijoiden kanssa sekä vanhemmille suunnattua koulutusta ja tiedotusta. Tuloksia voidaan hyödyntää liikuntapalveluiden kehittämisessä ja nuorten hyvinvoinnin tukemisessa.
Menetelmänä käytettiin palvelumuotoilua, jossa keskityttiin asiakasymmärryksen lisäämiseen. Aineistonkeruumenetelminä käytettiin Google Forms -kyselyä ja Learning Cafe -työpajoja. Kyselyyn vastasi 111 yläkoululaista, ja työpajoihin osallistui 45 oppilasta. Kyselyn tulokset osoittivat, että suurin osa vastaajista koki liikkuvansa riittävästi ja tietävänsä liikunnan vaikutuksista terveyteen. Vastaajista 35,1 % harrasti yli 7 tuntia liikuntaa viikossa, mikä osoitti nuorten positiivista liikunta-aktiivisuutta.
Työpajoissa nousi esiin neljä keskeistä teemaa: vanhempien ja kavereiden rooli liikunnassa, teknologian hyödyntäminen liikunnassa, erilaiset liikuntalajit ja -kerhot sekä liikunnalliset haasteet ja kilpailut. Nuoret kaipasivat monipuolisia liikuntamahdollisuuksia, vanhempien ja kavereiden tukea sekä teknologian hyödyntämistä liikunnan motivoinnissa.
Tulokset osoittivat, että liikunnan monimuotoisuus ja sosiaalinen tuki ovat keskeisiä tekijöitä nuorten liikunta-aktiivisuuden edistämisessä. Kehittämisehdotuksina esitettiin nuorten osallistamista suunnitteluun, monipuolisten harrastusmahdollisuuksien tarjoamista, teknologian integroimista liikuntaan, yhteistyötä paikallisten toimijoiden kanssa sekä vanhemmille suunnattua koulutusta ja tiedotusta. Tuloksia voidaan hyödyntää liikuntapalveluiden kehittämisessä ja nuorten hyvinvoinnin tukemisessa.
