Käsikirjoituksen ja grafiikan tuottaminen peliprojektiin
Pakarinen, Johanna (2024)
Pakarinen, Johanna
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112229468
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112229468
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia pelin käsikirjoittamisen teoriaa sekä tutkia pikselitaidetta syvällisemmin pelintekijän näkökulmasta. Lisäksi tarkoituksena on luoda näiden pohjalta peli, joka käyttää aiemmin tutkittuja tekniikoita hyväkseen.
Toisessa luvussa tutkitaan pelin käsikirjoittamista ja jopa käsikirjoittajan roolia sekä siinä käytettyjä tekniikoita, kuten monomyytti ja kolmen näytöksen esitys. Tällä tutkimuksella pyritään vertailemaan pelien käsikirjoittamista elokuvien ja kirjojen kirjoittamiseen. Myös pelaajan suhtautumista tarinaan käsitellään ja sitä, miten käsikirjoitus hyödyttää pelaajaa. Hahmon tarinallinen kehitys on tärkeä osa käsikirjoittamista ja sitä, kuinka pelaajat oppivat muistamaan ja rakastamaan pelihahmoja enemmän, kun käsikirjoitus toimii halutulla tavalla.
Kolmannessa luvussa tutkitaan pelitaidetta ja pohditaan eroja taidepelien ja pelitaiteen välillä sekä syvennytään pikselitaiteeseen ja hieman sen historiaan sekä ominaisuuksiin. Lisäksi syvennytään cut-sceneihin, jotka ovat osa molempia maailmoja; käsikirjoitusta ja taidetta. Cut-scenejen painoarvo tarinankerronnassa on tärkeä osa tutkielmaa, sekä myöhemmin pelisuunnittelua. Tämän ohella myös tutustutaan hahmon visuaaliseen suunnitteluun ja niihin seikkoihin, jotka on hyvä pitää mielessä hahmoa suunniteltaessa.
Neljännessä luvussa peliprojektin aloitusvaiheessa pyritään ensin näyttämään hieman suunnitelmaa sisällöstä ja toteuttamaan vaadittavat osat peliin käyttämällä aiemmin tutkittuja menetelmiä ja luodaan peli Unity-pelimoottorilla. Pelissä käytettiin 2D-ominaisuuksia ja se toteutetaan pikseligrafiikoilla. Peli on hyvin tarinapainotteinen sekä omanlaatuisensa tyyliltään.
Peliin toteutettiin dialogia sekä pelin avaava cut-scene. Hahmot ja kentät toteutettiin pikseligrafiikalla. Hahmojen animaatiot toteutettiin käyttämällä Adobe Photoshopia ja Pixaki-sovelluksia.
Toisessa luvussa tutkitaan pelin käsikirjoittamista ja jopa käsikirjoittajan roolia sekä siinä käytettyjä tekniikoita, kuten monomyytti ja kolmen näytöksen esitys. Tällä tutkimuksella pyritään vertailemaan pelien käsikirjoittamista elokuvien ja kirjojen kirjoittamiseen. Myös pelaajan suhtautumista tarinaan käsitellään ja sitä, miten käsikirjoitus hyödyttää pelaajaa. Hahmon tarinallinen kehitys on tärkeä osa käsikirjoittamista ja sitä, kuinka pelaajat oppivat muistamaan ja rakastamaan pelihahmoja enemmän, kun käsikirjoitus toimii halutulla tavalla.
Kolmannessa luvussa tutkitaan pelitaidetta ja pohditaan eroja taidepelien ja pelitaiteen välillä sekä syvennytään pikselitaiteeseen ja hieman sen historiaan sekä ominaisuuksiin. Lisäksi syvennytään cut-sceneihin, jotka ovat osa molempia maailmoja; käsikirjoitusta ja taidetta. Cut-scenejen painoarvo tarinankerronnassa on tärkeä osa tutkielmaa, sekä myöhemmin pelisuunnittelua. Tämän ohella myös tutustutaan hahmon visuaaliseen suunnitteluun ja niihin seikkoihin, jotka on hyvä pitää mielessä hahmoa suunniteltaessa.
Neljännessä luvussa peliprojektin aloitusvaiheessa pyritään ensin näyttämään hieman suunnitelmaa sisällöstä ja toteuttamaan vaadittavat osat peliin käyttämällä aiemmin tutkittuja menetelmiä ja luodaan peli Unity-pelimoottorilla. Pelissä käytettiin 2D-ominaisuuksia ja se toteutetaan pikseligrafiikoilla. Peli on hyvin tarinapainotteinen sekä omanlaatuisensa tyyliltään.
Peliin toteutettiin dialogia sekä pelin avaava cut-scene. Hahmot ja kentät toteutettiin pikseligrafiikalla. Hahmojen animaatiot toteutettiin käyttämällä Adobe Photoshopia ja Pixaki-sovelluksia.