Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Haasteellisen käyttäytymisen ilmeneminen yläkoulussa ja koulun tarjoama tuki: nuorten kokemuksia

Oinonen, Essi; Ihalainen, Anni (2024)

 
Avaa tiedosto
Ihalainen_Oinonen.pdf (449.2Kt)
Lataukset: 


Oinonen, Essi
Ihalainen, Anni
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112429656
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitimme nuorten kokemuksiin pohjautuen, miten haasteellinen käyttäytyminen ilmenee Pyörön yläkoulussa. Selvitimme myös, millaista tukea koulu tarjoaa ja miten nuoret kokevat tuen. Yhtenä opinnäytetyön keskeisenä tavoitteena oli saada nuorten ääni kuuluviin. Lisäksi tavoitteenamme oli saada kokonaisvaltainen käsitys siitä, kohtaako Pyörön yläkoulun tarjoama tuki nykyisessä muodossaan nuorten tarpeet. Vertailimme Pyörön yläkoulussa olevia tukitoimia valtakunnallisiin säädöksiin siitä, mitä tukea koulujen tulisi tarjota.

Nuorten kokemuksia ja näkemyksiä selvitimme Pyörön yläkoulun oppilaiden haastatteluilla. Haastatteluihin osallistui kymmenen vapaaehtoista nuorta. Pyörön yläkoulun tarjoamia tukimuotoja selvitimme haastattelemalla koulunuorisotyöntekijää sekä erityisopettajaa. Haastattelimme henkilökuntaa myös siksi, että halusimme selvittää, eroavatko nuorten näkemykset henkilökunnan näkemyksistä. Ajattelimme, että mahdolliset erot voivat nostaa esiin kehittämisideoita.

Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, koska kohdejoukko oli pieni ja halusimme tietoa kokemuksista. Nuorten haastattelut toteutimme teemahaastatteluna ja apumenetelmänä käytimme case-hahmoa, jonka tarkoituksena oli helpottaa nuorten pääsemistä sisään aiheeseen. Case-hahmo oli yläasteikäinen nuori, johon ajattelimme haastateltaviemme samaistuvan. Henkilökunnan haastattelun toteutimme haastattelulla Microsoft Teamsin välityksellä. Nuorten ja henkilökunnan haastatteluissa kysymykset erosivat toisistaan, mutta käsittelivät samoja asioita.

Nuorten haastatteluissa nousi vahvasti esiin kiusaaminen. Kysyttäessä palveluista nuoret toivat esiin tarpeensa keskusteluseurasta. Haastatteluista kävi ilmi, että kouluympäristöllä on suora yhteys nuorten kouluviihtyvyyteen ja -hyvinvointiin. Kehittämisideoita kouluviihtyvyyteen tuli paljon sekä nuorilta että henkilökunnalta, molemmat kokivat kouluympäristön viihtyvyyden tärkeäksi. Pyörön yläkoulun tarjoama tuki vastaa valtakunnallisia säädöksiä. Vaikka opinnäytetyö kohdistuu vain yhteen kouluun, voidaan tuloksia soveltaa myös valtakunnallisella tasolla.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste