Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Positiivisen liikuntasuhteen tukeminen varhaiskasvatuksessa

Ahonen, Mirva (2024)

 
Avaa tiedosto
Ahonen_Mirva.pdf (545.3Kt)
Lataukset: 


Ahonen, Mirva
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112229484
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää varhaiskasvattajien kokemuksia positiivisen liikuntasuhteen tukemisesta. Työn tarkoituksena oli tuottaa tietoa siitä, mitkä asiat heidän mielestään vaikuttavat positiivisen liikuntasuhteen muodostumiseen ja miten positiivista liikuntasuhdetta voi tukea sekä, mitkä asiat voivat estää tukemasta lapsen positiivista liikuntasuhdetta.

Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus. Tietoperustan keskeisinä käsitteinä avattiin liikuntakasvatus varhaiskasvatuksessa, positiivinen liikuntasuhde sekä liikuntasuositukset varhaiskasvatusikäisille lapsille. Tietoperustassa käsiteltiin myös varhaiskasvattajia toimintakulttuurin rakentajana sekä aikaisempia tutkimuksia aiheesta. Tutkimuksen kohderyhmänä oli varhaiskasvatuksen ammattilaiset. Aineisto hankittiin Webropol-kyselyllä, joka lähetettiin kolmeen eri Facebook-ryhmään: Varhaiskasvatuksen henkilöstö, Varhaiskasvatuksen opettajat sekä Sosionomi (AMK). Kyselyyn vastasi yhteensä kolmetoista varhaiskasvatuksen ammattilaista. Kyselyn tuottama aineisto analysoitiin teemoittelemalla.

Analyysissä teemoiksi positiivisen liikuntasuhteen tukemiseksi muodostuivat roolimallit, kannustus sekä mahdollisuudet liikkumiseen. Vastaajat kokivat, että aikuisen esimerkki ja roolimalli vaikuttavat positiivisen liikuntasuhteen tukemisessa. Vastaajat korostivat, että varhaiskasvattajan tulee luoda lapsille mahdollisuuksia liikuntaan. Positiivisen liikuntasuhteen tukemisen haasteena nähtiin kiire ja turvallisuusasiat. Tulosten mukaan kasvattajat kokevat, ettei varhaiskasvatuksen arjessa ole aina aikaa kohdata lapsia tarpeeksi yksilöllisesti ja jättää liikunnalle riittävästi tilaa. Johtopäätöksinä voidaan todeta, että varhaiskasvattajat tunnistavat, miten he voivat tukea lasten positiivista liikuntasuhdetta, sekä toisaalta, mitä haasteita tälle varhaiskasvatuksen arjessa ilmenee. Lasten positiivisen liikuntasuhteen tukemisen peruspilarina varhaiskasvattajien mukaan voidaan tulosteni perustella päätellä olevan aikuisen antama esimerkki. Huonot tilat ja turvallisuus nousi esiin myös aineistosta. Jatkotutkimusta aiheesta voisi tehdä selvittämällä lasten omia kokemuksia positiivisesta liikuntasuhteesta ja siihen vaikuttavista tekijöistä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste