Bränditutkimus valmennusorganisaatiolle
Piispanen, Eveliina (2024)
Piispanen, Eveliina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112329557
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112329557
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia asiakkaiden ja potentiaalisten asiakkaiden kokemuksia ja mielikuvia toimeksiantajaorganisaation brändiin liittyen. Opinnäytetyön ensimmäisenä tavoitteena oli perehtyä brändin rakentamiseen. Opinnäytetyön toisena tavoitteena oli toteuttaa bränditutkimus toimeksiantajaorganisaatiolle.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu brändistä ja brändin rakentamisesta sekä sen osoittamisesta, miten brändin avulla organisaatioille pystytään luomaan merkittävää tunnettuutta, kilpailuetuja, kohderyhmää ja muita markkinassa hyödyllisiä etuja. Brändi on summa kaikista brändiin liittyvistä asiakkaan tiedoista, kokemuksista ja mielikuvista. Brändi rakentaa todellisen arvon, jolle organisaation kilpailuetu muodostuu.
Bränditutkimus toteutettiin sähköisenä kyselytutkimuksena, joka sisälsi asiakassuhteen tilaan, saavutettuun tunnettuuteen, brändimielikuvaan, arvoihin ja viestintään liittyviä kysymyksiä. Kyselyyn vastasi 75 vastaajaa.
Tutkimustulosten mukaan vastaajat kokevat toimeksiantajaorganisaation tunnetuksi omalla toimialallaan, sillä nähdään olevan uniikkeja tapoja erottautua kilpailijoistaan, brändi koetaan tuntevan hyvin, valtaosa organisaation arvoista kuvaavat sen brändiä hyvin sekä arvojen ja palveluiden koetaan olevan linjassa keskenään. Kokonaisuudessaan toimeksiantajaorganisaatio saa tutkimustulosten avulla vastaajilta tärkeää ja ajankohtaista tietoa tämän hetken mielikuvista, ajatuksista ja kokemuksista sen brändiä kohtaan sekä yleistä palautetta ja konkreettisia kehitysehdotuksia.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu brändistä ja brändin rakentamisesta sekä sen osoittamisesta, miten brändin avulla organisaatioille pystytään luomaan merkittävää tunnettuutta, kilpailuetuja, kohderyhmää ja muita markkinassa hyödyllisiä etuja. Brändi on summa kaikista brändiin liittyvistä asiakkaan tiedoista, kokemuksista ja mielikuvista. Brändi rakentaa todellisen arvon, jolle organisaation kilpailuetu muodostuu.
Bränditutkimus toteutettiin sähköisenä kyselytutkimuksena, joka sisälsi asiakassuhteen tilaan, saavutettuun tunnettuuteen, brändimielikuvaan, arvoihin ja viestintään liittyviä kysymyksiä. Kyselyyn vastasi 75 vastaajaa.
Tutkimustulosten mukaan vastaajat kokevat toimeksiantajaorganisaation tunnetuksi omalla toimialallaan, sillä nähdään olevan uniikkeja tapoja erottautua kilpailijoistaan, brändi koetaan tuntevan hyvin, valtaosa organisaation arvoista kuvaavat sen brändiä hyvin sekä arvojen ja palveluiden koetaan olevan linjassa keskenään. Kokonaisuudessaan toimeksiantajaorganisaatio saa tutkimustulosten avulla vastaajilta tärkeää ja ajankohtaista tietoa tämän hetken mielikuvista, ajatuksista ja kokemuksista sen brändiä kohtaan sekä yleistä palautetta ja konkreettisia kehitysehdotuksia.