Digitaaliset ratkaisut Laakson sisätautien poliklinikalla
Mellberg, Niina (2024)
Mellberg, Niina
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112429652
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112429652
Tiivistelmä
Helsingin kaupunki haluaa olla vastuullinen edelläkävijä sosiaali- ja terveysalan sekä kaupungin tekoälyn ja digitalisaation hyödyntämisessä ja kaupungilla on automatisaatiota, robotiikkaa, digitaalisia ratkaisuja ja tekoälyä paljon käytössä. Terveydenhuollon digitalisaatio on viime vuosikymmeninä edennyt nopeasti, ja sen vaikutukset näkyvät vahvasti sekä terveydenhuollon ammattilaisten työskentelytavoissa että potilaiden hoitokokemuksissa. Digitaalisten ratkaisujen, kuten sähköisten potilastietojärjestelmien, asiakasportaaleiden ja mobiilisovellusten, kehitys ja käyttöönotto ovat mullistaneet tapoja, joilla terveydenhuollon palvelut tuotetaan ja vastaanotetaan. Digitalisaatio tuo mukanaan myös haasteita, kuten tarvetta henkilöstön jatkuvaan koulutukseen, teknologian käytettävyyden parantamiseen ja digitaalisten palveluiden saavutettavuuden varmistamiseen kaikille asiakasryhmille.
Tutkimus pohjautuu moniammatilliseen lähestymistapaan, jossa hyödynnetään sekä kirjallisuuskatsauksen että konsultaatiotilaisuuden tuottamaa tietoa. Näin saadaan kokonaisvaltainen kuva siitä, miten digitaalisia ratkaisuja voidaan kehittää ja hyödyntää parhaalla mahdollisella tavalla Laakson sisätautien poliklinikalla.
Tutkimuksen keskeisenä tuloksena voidaan todeta, että digitalisaation ammattilaisen käyttökokemukset ovat pääosin positiivisia Laakson sisätautien poliklinikalla, mutta myös kehittävää löytyy runsaasti. Tutkimuksen tuloksena todetaan myös, että Helsingin kaupunki käyttää paljon aikaa ja resurssia tekoälyn, robotiikan ja digitalisaation hyödyntämiseen sosiaali- ja terveysalalla. Teknologian ja digitalisuuden lisääntyessä on muistettava riittävä koulutus terveydenhuollon ammattilaisille. Lisäksi on tärkeää säilyttää fyysisiä asiointipisteitä, puhelinpalveluita sekä tukipalveluita, jotta terveydenhuollon palvelut ovat kaikkien asiakkaiden saatavilla.
Tutkimus pohjautuu moniammatilliseen lähestymistapaan, jossa hyödynnetään sekä kirjallisuuskatsauksen että konsultaatiotilaisuuden tuottamaa tietoa. Näin saadaan kokonaisvaltainen kuva siitä, miten digitaalisia ratkaisuja voidaan kehittää ja hyödyntää parhaalla mahdollisella tavalla Laakson sisätautien poliklinikalla.
Tutkimuksen keskeisenä tuloksena voidaan todeta, että digitalisaation ammattilaisen käyttökokemukset ovat pääosin positiivisia Laakson sisätautien poliklinikalla, mutta myös kehittävää löytyy runsaasti. Tutkimuksen tuloksena todetaan myös, että Helsingin kaupunki käyttää paljon aikaa ja resurssia tekoälyn, robotiikan ja digitalisaation hyödyntämiseen sosiaali- ja terveysalalla. Teknologian ja digitalisuuden lisääntyessä on muistettava riittävä koulutus terveydenhuollon ammattilaisille. Lisäksi on tärkeää säilyttää fyysisiä asiointipisteitä, puhelinpalveluita sekä tukipalveluita, jotta terveydenhuollon palvelut ovat kaikkien asiakkaiden saatavilla.