Röntgenhoitajan kuvantamisen taitojen ylläpito ja parantaminen
Ojala, Teemu (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112329541
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112329541
Tiivistelmä
Lääketieteellisen kuvantamisen tekniikka kehittyy jatkuvasti. Röntgenhoitajan työnkuva muuttuu sen mukana, kun uusia laitteita ja kuvantamisen tekniikoita otetaan käyttöön. Kolme ja puolivuotta kestävä röntgenhoitaja tutkinto-ohjelma tutkintoon vaadittavien harjoittelujaksoineen antaa hyvän pohjan työelämään ja luvan anoa harjoittaa röntgenhoitajan ammattia, mutta todellinen kehitys tapahtuu työelämässä. Työn tekemisen ohessa oppimisen lisäksi perehdytykset ja koulutukset ovat tärkeä osa jatkuvaa oppimista. Röntgenhoitajalla on vastuu pitää kuvantamisen taitonsa mahdollisimman hyvänä säteily- ja potilasturvallisuuden varmistamisena.
Tässä opinnäytetyössä tarkoituksena oli selvittää miten pidempään röntgenhoitajana toimineet henkilöt ovat pystyneet pitämään osaamisensa ajan tasalla työelämässä, jossa muutos on jatkuvaa. Tavoitteena oli tuoda tietoa eräälle hyvinvointialueelle, siitä miten henkilökunta on jatkuvaa oppimistaan toteuttanut ja mitkä oppimismetodit on koettu hyviksi ja toimiviksi. Opinnäytetyön haastateltavat valitsi tämän opinnäytetyön työelämävastaavan ohjaaja, jolla oli paremmin tietoa sopivista ehdokkaista, kuin opinnäytetyöntekijällä. Haastateltavat olivat kokeneita ja eri modaliteeteilla työskenteleviä, mutta jokaisella oli vahva natiivikuvantamisen pohja ja osaaminen.
Opinnäytetyön aineistonkeruu toteutettiin puolistrukturoituna laadullisena teemahaastatteluna käyttäen kyselylomaketta haastattelun pohjana. Teemat muodostettiin yleisen teorian ja samankaltaisten eurooppalaisten haastatteluiden pohjalta, mutta haastateltaville haluttiin jättää tilaa kertoa täysin uutta asiaa, jota opinnäytetyöntekijä ei välttämättä osannut kysyä. Haastattelut toteutettiin kasvotusten haastateltavien kanssa keväällä 2024. Haastatteluihin piti osallistua kuusi röntgenhoitajaa, mutta sairastumistapauksen vuoksi vain viittä henkilöä haastateltiin. Saatu aineisto litteroitiin ja analysoitiin.
Haastatteluiden tuloksissa nousi esiin paljon samanlaisia asioita haastateltavien kesken. Ammattitaitoa haluttiin parantaa ja saada lisää koulutuksia, mutta resurs sien puute nousi esteeksi. Haastateltavien mukaan työnohessa tapahtui paljon tiedostamatonta oppimista ja koulutuksista parhaina pidettiin laitevalmistajan koulutuksia sekä perehdytyksiä.
Tässä opinnäytetyössä tarkoituksena oli selvittää miten pidempään röntgenhoitajana toimineet henkilöt ovat pystyneet pitämään osaamisensa ajan tasalla työelämässä, jossa muutos on jatkuvaa. Tavoitteena oli tuoda tietoa eräälle hyvinvointialueelle, siitä miten henkilökunta on jatkuvaa oppimistaan toteuttanut ja mitkä oppimismetodit on koettu hyviksi ja toimiviksi. Opinnäytetyön haastateltavat valitsi tämän opinnäytetyön työelämävastaavan ohjaaja, jolla oli paremmin tietoa sopivista ehdokkaista, kuin opinnäytetyöntekijällä. Haastateltavat olivat kokeneita ja eri modaliteeteilla työskenteleviä, mutta jokaisella oli vahva natiivikuvantamisen pohja ja osaaminen.
Opinnäytetyön aineistonkeruu toteutettiin puolistrukturoituna laadullisena teemahaastatteluna käyttäen kyselylomaketta haastattelun pohjana. Teemat muodostettiin yleisen teorian ja samankaltaisten eurooppalaisten haastatteluiden pohjalta, mutta haastateltaville haluttiin jättää tilaa kertoa täysin uutta asiaa, jota opinnäytetyöntekijä ei välttämättä osannut kysyä. Haastattelut toteutettiin kasvotusten haastateltavien kanssa keväällä 2024. Haastatteluihin piti osallistua kuusi röntgenhoitajaa, mutta sairastumistapauksen vuoksi vain viittä henkilöä haastateltiin. Saatu aineisto litteroitiin ja analysoitiin.
Haastatteluiden tuloksissa nousi esiin paljon samanlaisia asioita haastateltavien kesken. Ammattitaitoa haluttiin parantaa ja saada lisää koulutuksia, mutta resurs sien puute nousi esteeksi. Haastateltavien mukaan työnohessa tapahtui paljon tiedostamatonta oppimista ja koulutuksista parhaina pidettiin laitevalmistajan koulutuksia sekä perehdytyksiä.