Asiakaskannattavuus tilitoimisto X:ssä
Lautala, Annika (2024)
Lautala, Annika
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112329546
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112329546
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä oli tarkoitus tutustua asiakaskannattavuuteen tilitoimistoalalla. Käsitteeseen liittyy monia asioita, joita on kuvailtu laajasti työn teoriaosuudessa. Kaikki yritykset tavoittelevat kannattavaa liiketoimintaa ja tähän suoraan vaikuttaa asiakaskannattavuus. Asiakaskannattavuuteen vaikuttavat muun muassa liiketoiminnan kustannusten kohdistaminen, digitalisaation aste ja palvelun hinnoittelu. Asiakaskannattavuutta voidaan seurata erilaisten ohjelmistojen avulla, joilla määritetään ja lasketaan seurattavat tunnusluvut. Näiden avulla voidaan asiakkaat ryhmitellä erilaisiin ryhmiin, joissa erotellaan avainasiakkaat, potentiaaliset ja heikommin kannattavat asiakkaat toisistaan.
Empiirisessä osuudessa tutustutaan tilitoimistoalalla toimivaan yritykseen, heidän käyttämiin ohjelmistoihin, tunnuslukuihin ja asiakasryhmittelyihin. Tavoitteena oli löytää mahdollisia ongelmakohtia asiakaskannattavuuden seurannassa ja keksiä vaihtoehtoisia ratkaisuja. Työn tuloksena syntyi uusia ideoita, joita voitaisiin tulevaisuudessa hyödyntää yrityksen asiakaskannattavuuden seurannassa.
Empiirisessä osuudessa tutustutaan tilitoimistoalalla toimivaan yritykseen, heidän käyttämiin ohjelmistoihin, tunnuslukuihin ja asiakasryhmittelyihin. Tavoitteena oli löytää mahdollisia ongelmakohtia asiakaskannattavuuden seurannassa ja keksiä vaihtoehtoisia ratkaisuja. Työn tuloksena syntyi uusia ideoita, joita voitaisiin tulevaisuudessa hyödyntää yrityksen asiakaskannattavuuden seurannassa.