Utveckling av lastoptimerare
Wargh, Mikael (2024)
Wargh, Mikael
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112229489
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112229489
Tiivistelmä
Detta examensarbete undersöker utvecklingen av en lastoptimerare för företag X, en tillverkare av olika metallprodukter. Syftet med arbetet var att undersöka möjligheten att öka fyllnadsgraden i företagets lastbilar genom en implementering av en lastoptimerare, med målet att ha högre fyllnadsgrad i lastbilarna.
Arbetet utfördes under sommaren 2024 som en del av ett större projekt kallat BEAST (Bästa Effektivitet och Hållbarhet), som är finansierat av Business Finland. Därav kunde man skapa en prototyp av lastoptimeraren, som är utformad för att simulera packning och föreslå den mest effektiva lastordningen.
Projektet följde ett agil arbetssätt med fokus på Scrum-ramverket. Projektet delades upp i sprintetapper och genomfördes i samarbete med ett externt programmeringsföretag, Taitopilvi. Sprintbaserade projektledning användes för att effektivt fördela arbetet och möjliggöra kontinuerliga förbättringar under processen.
Resultatet visar att prototypen har potential att öka fyllnadsgraden, även om full implementering inte har genomförts. Testresultaten visar att en mer effektiv packning kan uppnås med hjälp av lastoptimeraren. I lastoptimeraren finns olika funktioner som en 3D-modellering av lasten och detaljerad information om packningen, vilket underlättar framtida utveckling och implementering av lastoptimeraren. This thesis investigates the development of a load optimizer for Company X, a manufacturer of various metal products. The aim of the project is to explore the possibility of increasing the fill rate of the company’s trucks through implementation of a load optimization system, with the goal of achieving higher truck fill rates.
The work was carried out during the summer of 2024 as part of a larger project called BEAST (Best Efficiency and Sustainability), funded by Business Finland. A prototype of the load optimizer was developed, designed to simulate packing and suggest the most efficient loading order.
The project followed an agile approach, focusing on the Scrum framework. It was divided into sprint stages and executed in collaboration with an external software development company, Taitopilvi, Sprint-based project management was utilized to effectively distribute the work and enable continuous improvements throughout the process.
The results indicate that the prototype has the potential to increase the truck fill rates, although full implementation has not yet been completed. Test results show that more efficient packing can be achieved using the load optimizer. The optimizer includes various features, such as 3D modeling of the shipment and detailed information on packing, facilitating future development and implementation of the system.
Arbetet utfördes under sommaren 2024 som en del av ett större projekt kallat BEAST (Bästa Effektivitet och Hållbarhet), som är finansierat av Business Finland. Därav kunde man skapa en prototyp av lastoptimeraren, som är utformad för att simulera packning och föreslå den mest effektiva lastordningen.
Projektet följde ett agil arbetssätt med fokus på Scrum-ramverket. Projektet delades upp i sprintetapper och genomfördes i samarbete med ett externt programmeringsföretag, Taitopilvi. Sprintbaserade projektledning användes för att effektivt fördela arbetet och möjliggöra kontinuerliga förbättringar under processen.
Resultatet visar att prototypen har potential att öka fyllnadsgraden, även om full implementering inte har genomförts. Testresultaten visar att en mer effektiv packning kan uppnås med hjälp av lastoptimeraren. I lastoptimeraren finns olika funktioner som en 3D-modellering av lasten och detaljerad information om packningen, vilket underlättar framtida utveckling och implementering av lastoptimeraren.
The work was carried out during the summer of 2024 as part of a larger project called BEAST (Best Efficiency and Sustainability), funded by Business Finland. A prototype of the load optimizer was developed, designed to simulate packing and suggest the most efficient loading order.
The project followed an agile approach, focusing on the Scrum framework. It was divided into sprint stages and executed in collaboration with an external software development company, Taitopilvi, Sprint-based project management was utilized to effectively distribute the work and enable continuous improvements throughout the process.
The results indicate that the prototype has the potential to increase the truck fill rates, although full implementation has not yet been completed. Test results show that more efficient packing can be achieved using the load optimizer. The optimizer includes various features, such as 3D modeling of the shipment and detailed information on packing, facilitating future development and implementation of the system.