Aivoterveyden edistäminen perehdytyksessä hyvinvointialueella
Kunnas, Minna; Turkki, Ida (2024)
Kunnas, Minna
Turkki, Ida
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112429711
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112429711
Tiivistelmä
Aivotyön osuus työelämässä on nykyään merkittävä. Aivoterveys on ihmisen toimintakykyisyyden ja hyvinvoinnin kivijalka, sekä tärkein pääoma, jonka vaaliminen on edellytys arjessa jaksamiselle. Aivoterveyttä tulee edistää työpaikoilla jo perehdytyksestä lähtien.
Opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää, miten perehdytyksessä huomioidaan aivoterveyden edistäminen hyvinvointialueella. Tavoitteena oli kehittää työntekijälähtöistä perehdytystä aivoterveyden edistämisen näkökulmasta ja sitä kautta edistää työntekijöiden työssäjaksamista. Opinnäytetyössä selvitettiin aivoterveyttä edistäviä ja heikentävä tekijöitä perehdytyksessä.
Opinnäytetyön tutkimusmetodina käytettiin monimenetelmätutkimusta, jossa yhdistettiin kvalitatiivista ja kvantitatiivista tutkimusmenetelmiä. Tutkimuksessa käytettiin valmista tutkimusaineistoa, joka oli kerätty lomakekyselynä hyvinvointialueen toimesta. Kyselyn laadullinen osuus analysoitiin sisällönanalyysin avulla ja määrällinen osuus IBM SPSS tilasto-ohjelman avulla, jossa muuttujien välisiä riippuvuuksia tarkasteltiin ristiintaulukoinnin ja Khi’n neliötestin avulla.
Tutkimustulosten perusteella affektiivisen ja kognitiivisen ergonomian näkökulmista oleellista on kiinnittää huomiota perehdytyksen suunnitelmallisuuteen, henkilökohtaisen perehdytysmateriaalin käyttöön, nimetyn perehdyttäjän käyttöön sekä esihenkilön aktiiviseen rooliin.
Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää hyvinvointialueen perehdyttämisen kehittämisessä. Jatkotutkimusaiheina olisi mielenkiintoista selvittää aivoterveyteen vaikuttavia tekijöitä perehdytyksessä eri ammattiryhmittäin tai yksiköittäin, jolloin tulosten avulla olisi mahdollista suunnata perehdytystä kehittäviä toimenpiteitä sinne, missä niitä ensisijaisesti tarvitaan. Koska yhteisen ajan merkitys perehdyttäjän ja perehtyjän välillä korostui vastauksissa, jatkossa voisi selvittää, mikä koetaan riittäväksi määräksi yhteistä aikaa.
Opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää, miten perehdytyksessä huomioidaan aivoterveyden edistäminen hyvinvointialueella. Tavoitteena oli kehittää työntekijälähtöistä perehdytystä aivoterveyden edistämisen näkökulmasta ja sitä kautta edistää työntekijöiden työssäjaksamista. Opinnäytetyössä selvitettiin aivoterveyttä edistäviä ja heikentävä tekijöitä perehdytyksessä.
Opinnäytetyön tutkimusmetodina käytettiin monimenetelmätutkimusta, jossa yhdistettiin kvalitatiivista ja kvantitatiivista tutkimusmenetelmiä. Tutkimuksessa käytettiin valmista tutkimusaineistoa, joka oli kerätty lomakekyselynä hyvinvointialueen toimesta. Kyselyn laadullinen osuus analysoitiin sisällönanalyysin avulla ja määrällinen osuus IBM SPSS tilasto-ohjelman avulla, jossa muuttujien välisiä riippuvuuksia tarkasteltiin ristiintaulukoinnin ja Khi’n neliötestin avulla.
Tutkimustulosten perusteella affektiivisen ja kognitiivisen ergonomian näkökulmista oleellista on kiinnittää huomiota perehdytyksen suunnitelmallisuuteen, henkilökohtaisen perehdytysmateriaalin käyttöön, nimetyn perehdyttäjän käyttöön sekä esihenkilön aktiiviseen rooliin.
Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää hyvinvointialueen perehdyttämisen kehittämisessä. Jatkotutkimusaiheina olisi mielenkiintoista selvittää aivoterveyteen vaikuttavia tekijöitä perehdytyksessä eri ammattiryhmittäin tai yksiköittäin, jolloin tulosten avulla olisi mahdollista suunnata perehdytystä kehittäviä toimenpiteitä sinne, missä niitä ensisijaisesti tarvitaan. Koska yhteisen ajan merkitys perehdyttäjän ja perehtyjän välillä korostui vastauksissa, jatkossa voisi selvittää, mikä koetaan riittäväksi määräksi yhteistä aikaa.