Välisointu - Sointukylpy työpäivän aikana
Touru, Satu (2024)
Touru, Satu
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112529769
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112529769
Tiivistelmä
Tutkimuksen lähestymistapana käytettiin palvelumuotoilua ja se toteutettiin tutkijan omalle yritykselle. Tutkijan osallisuus tutkittavassa kohteessa tekee tästä työelämälähtöisen toimintatutkimuksen, jossa yhdistyvät käytännön kokemus ja tutkimuksellinen ote. Tutkimuksen ensisijainen tavoite on produktiivinen ja käytännön työelämää hyödyttävä, ja se keskittyy uuden palvelukonseptin Välisointu-sointukylpy työpäivän aikana -konseptin kehittämiseen ja tuotteistamiseen. Tiedonkeruussa ja asiakasymmärryksen kasvattamiseen käytettiin yhteiskehittämisen työpajoja, havainnointia, palautekyselyitä, haastatteluita ja työnantajan edustajille lähetettyä kyselyä. Tutkimuksen aikana käytettiin tiedonhankintamenetelminä lisäksi kirjallisuuteen tutustumista ja tehtyihin tieteellisiin tutkimuksiin perehtymistä liittyen äänimaljahoitoihin ja niiden vaikutuksiin palautumiseen ja työssä jaksamiseen, sekä työhyvinvointiin taukokulttuurin näkökulmasta. Kerättyä tietoa analysoitiin teemoittelun, ristiintaulukoinnin, kvantitatiivisen analyysin ja sidosryhmäanalyysin avulla. Ratkaisuja mallinnettiin visualisoinnilla, palvelupolulla, asiakasprofiileilla ja palvelukonseptilla. Palvelun prototypointivaiheessa palvelun kehitysprosessi visualisoitiin yksityiskohtaisesti, mukaan lukien asiakkaiden toiminnot ja palvelun kulisseissa tapahtuvat prosessit Service Blueprintin avulla. Story Boardin visuaalisen esityksen avulla palvelun tapahtumat kuvattiin vaiheittain kuvien ja tekstin avulla. Palvelumallin tuotteistamisvaiheessa luotiin asiakasprofiilit tutkitun tiedon pohjalta. Konseptin tuotteistamista jatkettiin palvelupakettien avulla. Opinnäytetyön tavoitteena oli uuden palvelutuotteen konseptointi ja tuotteistaminen palvelumuotoilun keinoin kasvattamaan yrityksen liiketoimintaa. Kerätyn asiakasymmärryksen ja yhteiskehittämisen avulla tuotettiin uusi palvelu konsepti, jolla tehtyjen tutkimusten mukaan on työhyvinvointia tukevana toimena merkittävätkin mahdollisuudet menestyä. Tulevaisuudessa tutkimuksen jatkokehityksen avulla voidaan vielä tarkemmin perehtyä siihen, miten välisointu- konseptin tuottaminen eri kokoisille ja eri alan yrityksille ja yhteisöille tehdään parhaalla mahdollisella tavalla. Palvelumuotoilu sopi erinomaisesti asiakaslähtöisen palvelun kehittämiseen. Konseptoinnin avulla varmistettiin palvelun tasalaatuisuus, toistettavuus ja muokattavuus.
Asiasanat: palvelumuotoilu, asiakaslähtöisyys, konseptisuunnittelu, taukokulttuuri, sointukylpy
Asiasanat: palvelumuotoilu, asiakaslähtöisyys, konseptisuunnittelu, taukokulttuuri, sointukylpy