Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Novia
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Novia
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Ett lyckat bemötande i vårdsammanhang : en kvalitativ semistrukturerad intervjustudie med fokus på kommunikation med personer som har en hörselnedsättning

Kivelä, Malin (2024)

 
Avaa tiedosto
Kivela_Malin.pdf (1.125Mt)
Lataukset: 


Kivelä, Malin
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112529823
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuoda esiin tärkeitä näkökulmia kohtaamisesta ja viestinnästä asiakkaan/potilaan näkökulmasta, kun hoidettavalla on kuulonalenema. Tutkimus vastaa kysymykseen, millaisia kokemuksia informanteilla on viestinnästä hoitotilanteissa ja onko viestinnässä tai kohtaamisessa kehittämistarpeita.

Tutkimus on laadullinen ja perustuu haastatteluihin menetelmänä. Puolistrukturoidut haastattelut (n=6) toteutettiin ja analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin avulla Graneheimin ja Lundmanin menetelmän mukaisesti. Tulokset perustuvat informanttien kokemuksiin fyysisistä tapaamisista terveydenhuollossa, eikä tutkimus kata digitaalisia ratkaisuja tai muita viestintämuotoja. Kaikki tutkimukseen osallistuneet informantit ovat yli 18-vuotiaita ja käyttävät jonkinlaista kuulon apuvälinettä.

Informantit raportoivat, että henkilökunta on suurelta osin ottanut huomioon yksilölliset viestintätarpeet useimmissa tilanteissa. Tekijöitä, jotka voivat vaikuttaa tähän kokemukseen, ovat muun muassa se, oliko henkilökunta tietoinen potilaiden kuulonalenemasta. Tietoisuus kuulonalenemasta ei kuitenkaan takaa onnistunutta viestintäkohtaamista. Kehitysalueita tunnistetaan henkilökunnan kehonkielessä, puheessa ja suhtautumisessa henkilöihin, joilla on kuulonalenema, mikä viittaa siihen, että näihin alueisiin voitaisiin kiinnittää enemmän huomiota. Lisäksi havaitaan tarve parantaa henkilökunnan tietämystä liittyen kuulovammaisten kohtaamisesta ja kuulon apuvälineiden käytöstä. Ulkoiset tekijät, kuten henkilökunnan maskien käyttö, odotushuoneiden suunnittelu ja rajoitettu pääsy toimiviin viestintävälineisiin, tunnistetaan myös parannusalueiksi positiivisen muutoksen saavuttamiseksi. Tulokset osoittavat, kuinka tärkeää on, että terveydenhuollon henkilökunta tunnistaa eri tekijät, jotka edistävät tai estävät onnistunutta viestintäkohtaamista.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste