Tekoälyn hyödyntäminen musiikin tekemisessä ja markkinoinnissa
Liila, Rosaliina (2024)
Liila, Rosaliina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112530010
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112530010
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia tekoälyä ja sen hyödyntämistä musiikkialalla. Se keskittyy tarkemmin tarkastelemaan markkinointi- ja musiikintekoaspektia. Työ toteutetaan tutkimuksellisena raporttina.
Yleinen ongelma, mitä työssäni tutkitaan, on epätietoisuus tekoälyn kyvyistä ja mahdollisuuksista musiikin maailmassa sekä sen käytöstä syntyvistä haitoista ja ongelmista. Opinnäytetyön tarkoitus on lisätä lukijan tietoisuutta aiheesta ja poistaa mahdollisia ennakkoluuloja. Työssä pyritään selvittämään, onko musiikin luominen ja markkinoiminen entistä helpompaa generatiivisen tekoälyn avulla. Lisäksi tarkastellaan, uhkaako tekoäly eli AI mahdollisesti alan ammattilaisia, jos kuka tahansa voi sitä käyttäen tehdä yhtä hyvää, ellei jopa parempaa jälkeä. Tätä testaan ”Artisti X” -projektissa, jossa luon artistin, kappaleen ja markkinointikampanjasuunnitelman generatiivista tekoälyä hyödyntäen.
Tiedonkeruussa käytetään lähteinä verkkosivuja, artikkeleita ja kirjoja sekä suoritetaan haastattelut musiikinopiskelijoille. Haastattelujen avulla saadaan parempi ja yksityiskohtaisempi näkemys suomalaisten tulevien artistien visioon tekoälyn hyödyntämisestä musiikissa sekä sen markkinoinnissa.
Yleinen ongelma, mitä työssäni tutkitaan, on epätietoisuus tekoälyn kyvyistä ja mahdollisuuksista musiikin maailmassa sekä sen käytöstä syntyvistä haitoista ja ongelmista. Opinnäytetyön tarkoitus on lisätä lukijan tietoisuutta aiheesta ja poistaa mahdollisia ennakkoluuloja. Työssä pyritään selvittämään, onko musiikin luominen ja markkinoiminen entistä helpompaa generatiivisen tekoälyn avulla. Lisäksi tarkastellaan, uhkaako tekoäly eli AI mahdollisesti alan ammattilaisia, jos kuka tahansa voi sitä käyttäen tehdä yhtä hyvää, ellei jopa parempaa jälkeä. Tätä testaan ”Artisti X” -projektissa, jossa luon artistin, kappaleen ja markkinointikampanjasuunnitelman generatiivista tekoälyä hyödyntäen.
Tiedonkeruussa käytetään lähteinä verkkosivuja, artikkeleita ja kirjoja sekä suoritetaan haastattelut musiikinopiskelijoille. Haastattelujen avulla saadaan parempi ja yksityiskohtaisempi näkemys suomalaisten tulevien artistien visioon tekoälyn hyödyntämisestä musiikissa sekä sen markkinoinnissa.