Eri ikäluokkien käsitys tapahtumista ja niihin osallistumiseen vaikuttavista tekijöistä
Ruottinen, Hilla (2024)
Ruottinen, Hilla
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112530091
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112530091
Tiivistelmä
Tapahtumat ovat tärkeä osa nykypäivän kulttuuria ja yhteiskuntaa, ja niillä on suuri rooli niin yksityishenkilöiden kuin yritystenkin arjessa. Opinnäytetyö tutkii, mitä tekijöitä eri-ikäiset ihmiset kokevat tärkeiksi tapahtumiin osallistumisessa ja mitä tapahtumat heitä eniten kiinnostavat. Kyselytutkimus, joka toteutettiin maaliskuussa 2024, valotti paitsi tapahtumakiinnostusta, myös syitä siihen, miksi ihmiset valitsevat osallistua johonkin tapahtumaan.
Tutkimuksessa selvisi, että nuorempi sukupolvi osallistuu huomattavasti aktiivisemmin tapahtumiin kuin vanhemmat ikäryhmät. Molemmat ryhmät kuitenkin jakavat yhteisen kiinnostuksen kohteen: musiikkitapahtumat, kuten konsertit ja festivaalit. Osallistumisen tärkeimmiksi syiksi nousivat henkilökohtaiset kiinnostuksen kohteet, sekä ystävien ja läheisten seura. Yllättävää kyllä, tapahtumista saatu tieto kulkee eniten sosiaalisen median ja tuttavien kautta, mikä avaa uusia mahdollisuuksia tapahtumamarkkinoinnille.
Teoriaosuudessa perehdytään tapahtumien suunnitteluun ja markkinointiin, sekä siihen, kuinka tapahtumat voivat houkutella erilaisia kohderyhmiä. Tämä tutkimus tarjoaa arvokasta tietoa siitä, mitä tekijöitä tapahtumajärjestäjät voivat hyödyntää, kun he pyrkivät houkuttelemaan yleisöä ja tarjoamaan elämyksiä, jotka vetoavat niin nuoriin kuin vanhempiin osallistujaryhmiin.
Tutkimuksessa selvisi, että nuorempi sukupolvi osallistuu huomattavasti aktiivisemmin tapahtumiin kuin vanhemmat ikäryhmät. Molemmat ryhmät kuitenkin jakavat yhteisen kiinnostuksen kohteen: musiikkitapahtumat, kuten konsertit ja festivaalit. Osallistumisen tärkeimmiksi syiksi nousivat henkilökohtaiset kiinnostuksen kohteet, sekä ystävien ja läheisten seura. Yllättävää kyllä, tapahtumista saatu tieto kulkee eniten sosiaalisen median ja tuttavien kautta, mikä avaa uusia mahdollisuuksia tapahtumamarkkinoinnille.
Teoriaosuudessa perehdytään tapahtumien suunnitteluun ja markkinointiin, sekä siihen, kuinka tapahtumat voivat houkutella erilaisia kohderyhmiä. Tämä tutkimus tarjoaa arvokasta tietoa siitä, mitä tekijöitä tapahtumajärjestäjät voivat hyödyntää, kun he pyrkivät houkuttelemaan yleisöä ja tarjoamaan elämyksiä, jotka vetoavat niin nuoriin kuin vanhempiin osallistujaryhmiin.
