Suomalaisten seniorien matkailu Saksassa
Abdulhaq, Hemn (2024)
Abdulhaq, Hemn
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112630174
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112630174
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkastellaan Suomen ja Saksan välistä matkailua erityisesti suomalaisten seniorimatkailijoiden näkökulmasta. Tutkimuksen taustalla on suomalaisten senioreiden kasvava kiinnostus matkustaa Saksaan ja haluttiin selvittää, mitkä tekijät houkuttelevat heitä. Työn tavoitteina on tutkia kulttuurimatkailun merkitystä suomalaisille senioreille sekä analysoida heidän matkailukokemuksiaan ja mieltymyksiään. Koska Saksassa kiinnitetään yhä enemmän huomiota vastuullisuuteen ja kestävään kehitykseen, haluttiin selvittää, ottavatko suomalaiset seniorit huomioon vastuullisuuden ja kestävän kehityksen matkustaessaan Saksassa.
Keskeinen tietoperusta koostui aikaisemmin julkaistuista artikkeleista, tutkimuksista ja matkailutilastoista, jotka kuvaavat matkailun kehitystä ja suomalaisten matkailijoiden profiilia. Pää käsitteitä tässä opinnäytetyössä on seniori, Saksan matkailu ja kulttuurimatkailu. Seniori on tilastollisesti 65-vuotta täyttänyt henkilö. Luokittelu perustuu siihen, että 65 vuotta on yleinen eläkeikä. Saksan matkailu on Saksaan tehtäviä matkoja. Kulttuurimatkailu on matkustamista kulttuurisesti merkittäviksi määriteltyihin paikkoihin, kuten arkkitehtuurisiin ja kulttuuriperintökohteisiin, museoihin, oopperaan, teattereihin, taidenäyttelyihin ja esityksiin tai festivaaleihin.
Tutkimuksessa käytettiin tiedonkeruumenetelmänä suomalaisille senioreille suunnattua sähköpostitiedustelua, johon vastasi 8 henkilöä. Työn toteutus ajoittui elo-lokakuuhun 2024, ja se sisälsi sekä aineistonkeruun että analyysin vaiheita. Tutkimuksen tavoitteena oli luoda selkeä kokonaiskuva suomalaisten matkailijoiden mieltymyksistä Saksassa ja selvittää, miten matkailualaa voisi kehittää houkuttelevammaksi erityisesti Suomen ja Saksan välisessä matkailussa.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin sähköpostitiedustelua ja sähköpostitiedustelujen analysointiin sisällön analyysiä. Työn empiirinen osio rajoittui suomalaisten seniorien osalta sähköposti tiedustelujen sisällönanalyysiin, jolloin tutkimus pysyi aikataulun puitteissa ja keskittyi olennaiseen.
Sähköpostitiedustelussa selvisi, että suomalaisia senioreita kiinnosti matkakohteissa kulttuuri, turvallisuus ja mukavuus, lisäksi sujuva infrastruktuuri ja ystävällinen palvelu korostuivat. Julkisten kulkuvälineiden käyttö oli yleistä näillä matkailijoilla, mutta muuten vastuu matkailun vastuullisuudesta ja kestävästä kehityksestä jäi matkanjärjestäjille. Muutamat mainitsivat englannin kielen yleistymisen Saksassa, mikä helpotti heidän kommunikointiaan matkakohteissa.
Keskeinen tietoperusta koostui aikaisemmin julkaistuista artikkeleista, tutkimuksista ja matkailutilastoista, jotka kuvaavat matkailun kehitystä ja suomalaisten matkailijoiden profiilia. Pää käsitteitä tässä opinnäytetyössä on seniori, Saksan matkailu ja kulttuurimatkailu. Seniori on tilastollisesti 65-vuotta täyttänyt henkilö. Luokittelu perustuu siihen, että 65 vuotta on yleinen eläkeikä. Saksan matkailu on Saksaan tehtäviä matkoja. Kulttuurimatkailu on matkustamista kulttuurisesti merkittäviksi määriteltyihin paikkoihin, kuten arkkitehtuurisiin ja kulttuuriperintökohteisiin, museoihin, oopperaan, teattereihin, taidenäyttelyihin ja esityksiin tai festivaaleihin.
Tutkimuksessa käytettiin tiedonkeruumenetelmänä suomalaisille senioreille suunnattua sähköpostitiedustelua, johon vastasi 8 henkilöä. Työn toteutus ajoittui elo-lokakuuhun 2024, ja se sisälsi sekä aineistonkeruun että analyysin vaiheita. Tutkimuksen tavoitteena oli luoda selkeä kokonaiskuva suomalaisten matkailijoiden mieltymyksistä Saksassa ja selvittää, miten matkailualaa voisi kehittää houkuttelevammaksi erityisesti Suomen ja Saksan välisessä matkailussa.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin sähköpostitiedustelua ja sähköpostitiedustelujen analysointiin sisällön analyysiä. Työn empiirinen osio rajoittui suomalaisten seniorien osalta sähköposti tiedustelujen sisällönanalyysiin, jolloin tutkimus pysyi aikataulun puitteissa ja keskittyi olennaiseen.
Sähköpostitiedustelussa selvisi, että suomalaisia senioreita kiinnosti matkakohteissa kulttuuri, turvallisuus ja mukavuus, lisäksi sujuva infrastruktuuri ja ystävällinen palvelu korostuivat. Julkisten kulkuvälineiden käyttö oli yleistä näillä matkailijoilla, mutta muuten vastuu matkailun vastuullisuudesta ja kestävästä kehityksestä jäi matkanjärjestäjille. Muutamat mainitsivat englannin kielen yleistymisen Saksassa, mikä helpotti heidän kommunikointiaan matkakohteissa.