Suosittelumarkkinointi finanssialalla : case: Pankki X
Lehtonen, Pauliina (2024)
Lehtonen, Pauliina
2024
Julkaisun pysyvä osoite on 
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112530043
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112530043
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoite oli suosittelumarkkinoinnin kehittäminen Suomessa toimivassa vähittäispankissa, joka toimi myös työn toimeksiantajana, ja josta käytettiin työssä nimeä Pankki X. Työn tarkoituksena oli luoda suosittelumalli Pankki X:lle suosittelumarkkinoinnin ja uusasiakashankinnan kehittämiseksi.
 
Tärkeimmät kysymykset, joihin työllä haettiin vastausta, olivat: Miten suosittelumarkkinointia voidaan tehdä Pankki X:ssä? Miten suosittelumalli saadaan osaksi jokapäiväisiä asiakaskohtaamisia? Mikä motivoi asiakasta suosittelemaan? Miten suosittelumallin avulla saadaan olemassa olevat asiakkaat suosittelemaan Pankki X:ää?
 
Kehittämismenetelminä käytettiin benchmarkingia eli vertailuanalyysia, asiantuntijahaastattelua ja teorialähteisiin tutustumista. Kehittämismenetelmien avulla luotiin suosittelumalli, jossa määriteltiin suosittelumarkkinoinnissa käytettävät markkinointikanavat ja toimintatavat, joilla suosittelumarkkinointia tullaan tekemään. Toimintatavat kattavat sekä jokapäiväiset asiakaskohtaamiset, että markkinointitoimenpiteet, joissa hyödynnetään suosittelun voimaa. Suosittelumalli vastasi toimeksiantajan tarpeeseen kehittää suosittelumarkkinointia, ja luoda toimintamalleja sen toteuttamiseksi. Suosittelumallin toimintatavoista osa voitiin ottaa käyttöön sellaisenaan, ja osa jäi jatkokehitettäväksi paremmin asiakkaita tavoittavaksi ja liiketoiminnan tavoitteita vastaavaksi. 
Tärkeimmät kysymykset, joihin työllä haettiin vastausta, olivat: Miten suosittelumarkkinointia voidaan tehdä Pankki X:ssä? Miten suosittelumalli saadaan osaksi jokapäiväisiä asiakaskohtaamisia? Mikä motivoi asiakasta suosittelemaan? Miten suosittelumallin avulla saadaan olemassa olevat asiakkaat suosittelemaan Pankki X:ää?
Kehittämismenetelminä käytettiin benchmarkingia eli vertailuanalyysia, asiantuntijahaastattelua ja teorialähteisiin tutustumista. Kehittämismenetelmien avulla luotiin suosittelumalli, jossa määriteltiin suosittelumarkkinoinnissa käytettävät markkinointikanavat ja toimintatavat, joilla suosittelumarkkinointia tullaan tekemään. Toimintatavat kattavat sekä jokapäiväiset asiakaskohtaamiset, että markkinointitoimenpiteet, joissa hyödynnetään suosittelun voimaa. Suosittelumalli vastasi toimeksiantajan tarpeeseen kehittää suosittelumarkkinointia, ja luoda toimintamalleja sen toteuttamiseksi. Suosittelumallin toimintatavoista osa voitiin ottaa käyttöön sellaisenaan, ja osa jäi jatkokehitettäväksi paremmin asiakkaita tavoittavaksi ja liiketoiminnan tavoitteita vastaavaksi.
