Päiväkirjan kautta kohti parempia vuorovaikutustaitoja
Saukko, Kalle (2024)
Saukko, Kalle
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112529911
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112529911
Tiivistelmä
Tämän päiväkirjamuotoisen opinnäytetyön tavoitteena oli kuvata valmentajan vuorovaikutustaitojen kehittymistä. Päiväkirjamerkinnät ovat kahdeksan viikon ajalta 2.1.2024 – 24.2.2024. Työn tekijä toimi juniori jääkiekkojoukkueen vastuuvalmentajana.
Vuorovaikutustaitojen kehittyminen jaettiin kahdeksaan teemaan; vuorovaikutus pelaajien kanssa, keskustelun rakenne, palautteen anto, keskustelun fasilitointi, ryhmälle puhuminen, kuunteleminen, ilmapiirin kohottaminen, sekä sanaton viestintä ja ryhmälle puhuminen. Jokaisella viikolla oli aina edellä mainituista teemoista yksi.
Tekijän työnkuva joukkueessa oli vastuuvalmentaja ja hänen tehtäviään olivat harjoituksien sekä pelien suunnittelu, toteutus ja arviointi. Lisäksi työhön kuului paljon vuorovaikutustilanteita eri sidosryhmien kanssa. Tilanteita mitä työnkuvassa tulee vastaan, on nopeita keskusteluita sekä pidempiä keskusteluita pelaajien sekä vanhempien kanssa.
Raportin päättää pohdinta osio, jossa kerrotaan tekijän omia pohdintoja päiväkirjatyöskentelystä, sekä pohdintoja ja oivalluksia seuranta viikoista sekä sen jälkeisestä ajasta. Pohdinnassa tekijä kertoo myös, kuinka on kehittynyt sekä tahtoo kehittyä lisää kyseisessä aiheessa. Tekijän suurin oivallus oli ymmärtää, ettei vuorovaikutustaito ole pelkästään puhumisen taito, vaan siihen liittyy paljon muutakin.
Vuorovaikutustaitojen kehittyminen jaettiin kahdeksaan teemaan; vuorovaikutus pelaajien kanssa, keskustelun rakenne, palautteen anto, keskustelun fasilitointi, ryhmälle puhuminen, kuunteleminen, ilmapiirin kohottaminen, sekä sanaton viestintä ja ryhmälle puhuminen. Jokaisella viikolla oli aina edellä mainituista teemoista yksi.
Tekijän työnkuva joukkueessa oli vastuuvalmentaja ja hänen tehtäviään olivat harjoituksien sekä pelien suunnittelu, toteutus ja arviointi. Lisäksi työhön kuului paljon vuorovaikutustilanteita eri sidosryhmien kanssa. Tilanteita mitä työnkuvassa tulee vastaan, on nopeita keskusteluita sekä pidempiä keskusteluita pelaajien sekä vanhempien kanssa.
Raportin päättää pohdinta osio, jossa kerrotaan tekijän omia pohdintoja päiväkirjatyöskentelystä, sekä pohdintoja ja oivalluksia seuranta viikoista sekä sen jälkeisestä ajasta. Pohdinnassa tekijä kertoo myös, kuinka on kehittynyt sekä tahtoo kehittyä lisää kyseisessä aiheessa. Tekijän suurin oivallus oli ymmärtää, ettei vuorovaikutustaito ole pelkästään puhumisen taito, vaan siihen liittyy paljon muutakin.
