Mottagande och integration av nyanlända barn inom småbarnspedagogiken - En kvalitativ studie
Österblad, Jenna (2024)
Österblad, Jenna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112530075
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112530075
Tiivistelmä
Onnistunut vastaanotto ja kotouttaminen ovat keskeisimmät osat työssä vastasaapuneiden lasten ja perheiden kanssa, jotta he voivat tuntea olevansa osallisia ja tasa-arvoisia yhteiskunnan jäseniä.
Tutkielman tarkoituksena oli selvittää miten varhaiskasvattajat toteuttavat vastasaapuneiden lasten ja perheiden vastaanottamisen sekä miten he tukevat vastasaapuneiden lasten kotoutumista päiväkotiryhmään. Tutkimuskysymykset olivat: "Millaisia työtapoja varhaiskasvattajilla on vastasaapuneiden lasten ja perheiden vastaanoton suhteen?” Miten varhaiskasvattajat voivat tukea vastasaapuneiden lasten kotoutumista päiväkotiryhmään?" "Millaisia haasteita varhaiskasvattajat kohtaavat vastasaapuneiden lasten parissa varhaiskasvatuksessa?"
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisten haastatteluiden avulla. Kvalitatiivinen tutkimusmenetelmä katsottiin sopivaksi, jotta vastaajien oli mahdollisuus tuoda esille omia näkökulmiaan ja kokemuksiaan sekä antaa syvällisempiä vastauksia.
Tulokset osoittavat, että vastasaapuneiden lasten vastaanotolle on ominaista ystävällisyys ja lämmin vastaanotto. Hyvät suhteet lapsen huoltajiin alusta alkaen luovat turvallisuutta ja helpottavat vaikeita keskusteluita. Lasten kotoutumisen tukemiseksi on tärkeää, että lapsi tuntee itsensä tervetulleeksi ja on osallinen varhaiskasvatuksen toiminnassa. Monikulttuurinen työ ja kielen oppiminen ovat keskeisiä aiheita kotouttamistyössä. Kasvattajien ja huoltajien välinen yhteistyö on ratkaisevaa lasten kotoutumisen kannalta. Kielimuuri ja resurssien puute aiheuttavat haasteita työskentelyssä vastasaapuneiden lasten ja perheiden kanssa.
Tutkielman tarkoituksena oli selvittää miten varhaiskasvattajat toteuttavat vastasaapuneiden lasten ja perheiden vastaanottamisen sekä miten he tukevat vastasaapuneiden lasten kotoutumista päiväkotiryhmään. Tutkimuskysymykset olivat: "Millaisia työtapoja varhaiskasvattajilla on vastasaapuneiden lasten ja perheiden vastaanoton suhteen?” Miten varhaiskasvattajat voivat tukea vastasaapuneiden lasten kotoutumista päiväkotiryhmään?" "Millaisia haasteita varhaiskasvattajat kohtaavat vastasaapuneiden lasten parissa varhaiskasvatuksessa?"
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisten haastatteluiden avulla. Kvalitatiivinen tutkimusmenetelmä katsottiin sopivaksi, jotta vastaajien oli mahdollisuus tuoda esille omia näkökulmiaan ja kokemuksiaan sekä antaa syvällisempiä vastauksia.
Tulokset osoittavat, että vastasaapuneiden lasten vastaanotolle on ominaista ystävällisyys ja lämmin vastaanotto. Hyvät suhteet lapsen huoltajiin alusta alkaen luovat turvallisuutta ja helpottavat vaikeita keskusteluita. Lasten kotoutumisen tukemiseksi on tärkeää, että lapsi tuntee itsensä tervetulleeksi ja on osallinen varhaiskasvatuksen toiminnassa. Monikulttuurinen työ ja kielen oppiminen ovat keskeisiä aiheita kotouttamistyössä. Kasvattajien ja huoltajien välinen yhteistyö on ratkaisevaa lasten kotoutumisen kannalta. Kielimuuri ja resurssien puute aiheuttavat haasteita työskentelyssä vastasaapuneiden lasten ja perheiden kanssa.