Sosiaali- ja terveysalan henkilöstön kulttuurinen kompetenssi
Grönholm, Noora; Nikkilä, Laura (2024)
Grönholm, Noora
Nikkilä, Laura
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112530110
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112530110
Tiivistelmä
Työelämän kansainvälistyminen sekä työyhteisöjen lisääntyvä monimuotoisuus edellyttävät kulttuurien välisen vuorovaikutuksen taitoja, riittävää kielitaitoa sekä kulttuurista kompetenssia. Suomalaisilla työpaikoilla monikulttuurisuusosaaminen koetaan vielä monin paikoin vähäiseksi. Kulttuurisen kompetenssin ajatellaan olevan merkittävä elementti ammattilaiselle käytännön työssä, kun asiakaskunta koostuu moninaisista väestöryhmistä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kohdeorganisaation sosiaali- ja terveysalan henkilöstön kulttuurisen kompetenssin nykytilaa. Opinnäytetyössä kartoitettiin sähköisen kyselytutkimuksen avulla henkilöstön kulttuurisen kompetenssin taso ja vastaajan esihenkilöasema, ikäryhmä, työkokemuksen määrä sekä koulutustaso. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää taustamuuttujien vaikutusta vastaajan kulttuuriseen kompetenssiin. Kyselyyn vastasi 83 henkilöä, joista 81 antoi luvan hyödyntää vastauksia opinnäytetyössä (N=81).
Opinnäytetyön tulosten mukaan henkilöstön kulttuurista kompetenssia kuvaavien neljän osa-alueen yhteinen keskiarvo oli 3,87/5. Saatujen tulosten mukaan työntekijöiden ja esihenkilöiden välillä ei ollut merkittävää eroa kulttuurisessa kompetenssissa. Tulosten mukaan valituilla taustamuuttujilla ei ollut selkeää yhteyttä yksilön kulttuuriseen kompetenssiin tässä otannassa.
Jatkossa valtakunnallisesti kattavalla otannalla voisi vertailla kulttuurisen kompetenssin mahdollisia eroja henkilöstössä maantieteellisesti. Opinnäytetyön tulosten ja havaintojen näkökulmasta hyödyllisiä jatkotutkimusaiheita olisivat sosiaali- ja terveysalan koulutusten kulttuurisen kompetenssin opintojen selvittäminen ja tutkiminen, miten ne hyödyttävät myöhemmin työelämässä. Olisi myös hyödyllistä selvittää, miten eri työnantajaorganisaatiot tukevat henkilöstönsä kulttuurisen kompetenssin kehittymistä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kohdeorganisaation sosiaali- ja terveysalan henkilöstön kulttuurisen kompetenssin nykytilaa. Opinnäytetyössä kartoitettiin sähköisen kyselytutkimuksen avulla henkilöstön kulttuurisen kompetenssin taso ja vastaajan esihenkilöasema, ikäryhmä, työkokemuksen määrä sekä koulutustaso. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää taustamuuttujien vaikutusta vastaajan kulttuuriseen kompetenssiin. Kyselyyn vastasi 83 henkilöä, joista 81 antoi luvan hyödyntää vastauksia opinnäytetyössä (N=81).
Opinnäytetyön tulosten mukaan henkilöstön kulttuurista kompetenssia kuvaavien neljän osa-alueen yhteinen keskiarvo oli 3,87/5. Saatujen tulosten mukaan työntekijöiden ja esihenkilöiden välillä ei ollut merkittävää eroa kulttuurisessa kompetenssissa. Tulosten mukaan valituilla taustamuuttujilla ei ollut selkeää yhteyttä yksilön kulttuuriseen kompetenssiin tässä otannassa.
Jatkossa valtakunnallisesti kattavalla otannalla voisi vertailla kulttuurisen kompetenssin mahdollisia eroja henkilöstössä maantieteellisesti. Opinnäytetyön tulosten ja havaintojen näkökulmasta hyödyllisiä jatkotutkimusaiheita olisivat sosiaali- ja terveysalan koulutusten kulttuurisen kompetenssin opintojen selvittäminen ja tutkiminen, miten ne hyödyttävät myöhemmin työelämässä. Olisi myös hyödyllistä selvittää, miten eri työnantajaorganisaatiot tukevat henkilöstönsä kulttuurisen kompetenssin kehittymistä.