Osaamisen tunnistaminen osaamisen johtamisen työvälineenä
Hyvönen, Heini-Leena (2024)
Hyvönen, Heini-Leena
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112630146
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112630146
Tiivistelmä
Jokaisella yksilöllä on erilaista osaamista koulutustaustasta, elämänkokemuksesta ja muista taidoista riippuen. Osaamisen laaja-alaisuus vaikeuttaa sen tunnistamista ja usein työelämässä tunnistetaan koulutuksien kautta hankittua osaamista. Osaamisen johtamiseen kuuluu osaamisen määrittely, kartoittaminen, kehittäminen sekä arviointi. Tasalaatuisen palvelun sekä työntekijöiden optimaalisen osaamispotentiaalin hyödyntämisen mahdollistamiseksi, tulisi löytää yhtenäiset ja sopivat keinot osaamisen tunnistamiseksi, joka helpottaisi niin esihenkilötyötä, kun päivittäisen toiminnan organisointia. Tutkitusti sosiaali- ja terveysalalta puuttuu edelleen järjestelmällinen ja systemaattinen tapa tunnistaa monialaista osaamista.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää sosiaali- ja terveysalalla toimivan yksityisen asumispalveluita tarjoavan organisaation esihenkilöiden osaamisen tunnistamisen keinoja sekä kartoittaa miten osaamisen tunnistamisen kautta saatua tietoa hyödynnetään osaamisen johtamisessa. Tavoitteena oli tuottaa uutta tietoa osaamisen tunnistamisen hyödyntämiseksi ja kartoituskeinojen kehittämiseksi. Opinnäytetyössä käytettiin laadullista tutkimusotetta ja aineisto kerättiin toteuttamalla teemahaastatteluja.
Tutkimustulokset osoittivat, että osaamisen tunnistaminen on käsitteenä moni-nainen. Haasteltavat hyödynsivät työntekijän taitojen havainnointia, työntekijän perehdytystilannetta, osaamisen ennakointia, kehityskeskusteluita ja muita monimuotoisia henkilöstöhallintaan liittyviä prosesseja osaamisen tunnistamisen keinoina. Osaamisen tunnistamisen kautta saatua tietoa hyödynnettiin osaamisen johtamisessa varmistamalla yksikön toimintaa.
Opinnäytetyön tulosten ja havaintojen pohjalta kehittämisehdotuksina on työ-välineiden kehittäminen esihenkilöille, jolloin koulutusten suunnittelu mahdollistuisi pidemmälle aikavälille. Lisäksi tiiviimpi yhteistyö organisaation tukipalveluiden kanssa sekä osaamiskartoitukset tukisivat osaamisen johtamista. Työntekijöiden itsetuntemuksen lisääminen voisi osaltaan helpottaa esihenkilön roolia yksittäisen työntekijän osaamisen tunnistamisessa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää sosiaali- ja terveysalalla toimivan yksityisen asumispalveluita tarjoavan organisaation esihenkilöiden osaamisen tunnistamisen keinoja sekä kartoittaa miten osaamisen tunnistamisen kautta saatua tietoa hyödynnetään osaamisen johtamisessa. Tavoitteena oli tuottaa uutta tietoa osaamisen tunnistamisen hyödyntämiseksi ja kartoituskeinojen kehittämiseksi. Opinnäytetyössä käytettiin laadullista tutkimusotetta ja aineisto kerättiin toteuttamalla teemahaastatteluja.
Tutkimustulokset osoittivat, että osaamisen tunnistaminen on käsitteenä moni-nainen. Haasteltavat hyödynsivät työntekijän taitojen havainnointia, työntekijän perehdytystilannetta, osaamisen ennakointia, kehityskeskusteluita ja muita monimuotoisia henkilöstöhallintaan liittyviä prosesseja osaamisen tunnistamisen keinoina. Osaamisen tunnistamisen kautta saatua tietoa hyödynnettiin osaamisen johtamisessa varmistamalla yksikön toimintaa.
Opinnäytetyön tulosten ja havaintojen pohjalta kehittämisehdotuksina on työ-välineiden kehittäminen esihenkilöille, jolloin koulutusten suunnittelu mahdollistuisi pidemmälle aikavälille. Lisäksi tiiviimpi yhteistyö organisaation tukipalveluiden kanssa sekä osaamiskartoitukset tukisivat osaamisen johtamista. Työntekijöiden itsetuntemuksen lisääminen voisi osaltaan helpottaa esihenkilön roolia yksittäisen työntekijän osaamisen tunnistamisessa.
