Itsensä johtaminen assistentin roolissa opetus- ja kulttuuriministeriön tapahtumajärjestelyissä
Qvick, Benjamin (2024)
Qvick, Benjamin
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112630188
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112630188
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia ja tarkastella itsensä johtamista assistentin roolissa Opetus- ja kulttuuriministeriön tapahtumajärjestelyissä. Itsensä johtaminen on noussut tärkeäksi rooliksi muuttuvassa maailmassamme ja loistavaksi työelämätaidoksi, etenkin asiantuntijatehtävissä, mutta opinnäytetyössä pohdittiin, miten näitä taitoja voidaan hyödyntämään avustavan työntekijän roolissa.
Opinnäytetyö suoritettiin päiväkirjamuotoisena, jota analysoitiin viikon lopussa asettaen jokaiselle viikolle itsensä johtamisen taitoihin liittyviä tavoitteita. Viikkoanalyysit ja aiheeseen liittyvä kirjallisuus auttoivat tarkastelemaan itsensä johtamisen keskeisiä keinoja, kuten ajankäytön hallintaa, tavoitteiden asettamista ja stressinhallintaa.
Opinnäytetyössä havaittiin, että itsensä johtaminen mahdollistaa tehokkaampaa ja hyvin organisoitua työskentelyä, joista on merkityksellinen apu assistentin roolissa. Kalenterin käyttö, työn priorisointi ja organisointi osoittautuivat tehokkaiksi strategioiksi. Nämä menetelmät auttoivat ylläpitämään järjestelmällisyyttä ja vähentämään kiireen tunnetta.
Päiväkirjatyöskentelyllä analysoitiin viikoittaisia haasteita ja saavutuksia, mitkä vahvistivat itsensä johtamisen taitoja ja auttoi tunnistamaan kehityskohteita. Aiheeseen perehtyminen selkeytti aiempia itsensä johtamisen taitoja ja auttoi kehityskohtien havainnollistamisessa. Opinnäytetyöprosessi aloitettiin ja pääosin toteutettiin syksyllä 2023 ja se viimeisteltiin syksyllä 2024.
Opinnäytetyö suoritettiin päiväkirjamuotoisena, jota analysoitiin viikon lopussa asettaen jokaiselle viikolle itsensä johtamisen taitoihin liittyviä tavoitteita. Viikkoanalyysit ja aiheeseen liittyvä kirjallisuus auttoivat tarkastelemaan itsensä johtamisen keskeisiä keinoja, kuten ajankäytön hallintaa, tavoitteiden asettamista ja stressinhallintaa.
Opinnäytetyössä havaittiin, että itsensä johtaminen mahdollistaa tehokkaampaa ja hyvin organisoitua työskentelyä, joista on merkityksellinen apu assistentin roolissa. Kalenterin käyttö, työn priorisointi ja organisointi osoittautuivat tehokkaiksi strategioiksi. Nämä menetelmät auttoivat ylläpitämään järjestelmällisyyttä ja vähentämään kiireen tunnetta.
Päiväkirjatyöskentelyllä analysoitiin viikoittaisia haasteita ja saavutuksia, mitkä vahvistivat itsensä johtamisen taitoja ja auttoi tunnistamaan kehityskohteita. Aiheeseen perehtyminen selkeytti aiempia itsensä johtamisen taitoja ja auttoi kehityskohtien havainnollistamisessa. Opinnäytetyöprosessi aloitettiin ja pääosin toteutettiin syksyllä 2023 ja se viimeisteltiin syksyllä 2024.
