Käyttäjäprofiilien luominen Kippasuon frisbeegolfkeskukselle
Saarela, Sulo; Lind, Ville (2024)
Saarela, Sulo
Lind, Ville
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112630255
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112630255
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä keskityttiin luomaan käyttäjäprofiileja Kippasuon frisbeegolfkeskukselle. Frisbeegolfin suosion kasvu ja lajin parissa olevien käyttäjien tarkemman ymmärryksen puute loivat tarpeen tutkia keskuksen käyttäjäkuntaa. Työn tavoitteena oli tunnistaa ja analysoida Kippasuon tyypilliset käyttäjät, heidän ominaispiirteensä sekä heidän tyytyväisyytensä keskuksen palveluihin. Työ rajoitettiin koskemaan erityisesti keskuksen käyttäjien demografisia tietoja, lajitottumuksia ja asiakastyytyväisyyttä. Tutkimus perustui kvantitatiiviseen kyselytutkimukseen, jonka pohjalta muodostettiin käyttäjäprofiilit.
Tietoperustana käytettiin asiakasymmärryksen ja palvelumuotoilun teorioita. Työn toteutus sisälsi kyselytutkimuksen, joka jaettiin Kippasuon frisbeegolfkeskuksessa ja keskuksen sosiaalisen median kanavissa kesän 2024 aikana. Kyselyyn vastasi yhteensä 962 henkilöä. Aineisto analysoitiin tilastollisin menetelmin, ja kyselyyn vastanneiden käyttäjien demografisia tietoja, asiakastyytyväisyyttä sekä käyttötottumuksia tarkasteltiin erikseen suomen- ja englanninkielisten vastausten osalta.
Tutkimuksen tuloksena todettiin, että Kippasuon frisbeegolfkeskuksen käyttäjät ovat pääasiassa tyytyväisiä keskuksen palveluihin ja väylien kuntoon. Keskiarvot ja NPS-luvut osoittivat erittäin korkeaa tyytyväisyyttä, mutta oheispalveluissa oli vielä kehitettävää. Käyttäjäprofiilit tarjoavat toimeksiantajalle arvokasta tietoa markkinoinnin ja palveluiden kehittämiseksi, erityisesti erilaisten asiakassegmenttien tarpeiden huomioimiseksi. Tuloksia voidaan hyödyntää tarkempaan investointien ja palveluiden kehitystoimien kohdentamiseen.
Tietoperustana käytettiin asiakasymmärryksen ja palvelumuotoilun teorioita. Työn toteutus sisälsi kyselytutkimuksen, joka jaettiin Kippasuon frisbeegolfkeskuksessa ja keskuksen sosiaalisen median kanavissa kesän 2024 aikana. Kyselyyn vastasi yhteensä 962 henkilöä. Aineisto analysoitiin tilastollisin menetelmin, ja kyselyyn vastanneiden käyttäjien demografisia tietoja, asiakastyytyväisyyttä sekä käyttötottumuksia tarkasteltiin erikseen suomen- ja englanninkielisten vastausten osalta.
Tutkimuksen tuloksena todettiin, että Kippasuon frisbeegolfkeskuksen käyttäjät ovat pääasiassa tyytyväisiä keskuksen palveluihin ja väylien kuntoon. Keskiarvot ja NPS-luvut osoittivat erittäin korkeaa tyytyväisyyttä, mutta oheispalveluissa oli vielä kehitettävää. Käyttäjäprofiilit tarjoavat toimeksiantajalle arvokasta tietoa markkinoinnin ja palveluiden kehittämiseksi, erityisesti erilaisten asiakassegmenttien tarpeiden huomioimiseksi. Tuloksia voidaan hyödyntää tarkempaan investointien ja palveluiden kehitystoimien kohdentamiseen.